بورسبورس اوراق

واکنش بازار سهام به سهمیه‌بندی بنزین/ خودرویی‌ها و پالایشگاه‌ها تأثیر می‌گیرند؟

معاملات بازار سهام در اولین روز کاری پس از دور تازه سهمیه‌بندی بنزین متعادل و با احتیاط پیش می‌رود. اما در گروه پالایشی و خودرویی شاهد نوسان قیمت نه چندان طبیعی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از اقتصادآنلاین،  در لحظات ابتدایی بازار سهام در روز جاری، اکثر نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی با اقبال بازار مواجه و در محدوده‌های مثبت پرقدرت معامله شدند و البته واکنش بازار به نمادهای خودرویی نیز بدبینانه بود. می‌توان تصور کرد که افزایش نرخ بنزین موجب ایجاد این ترند اشتباه میان معامله‌گران در لحظات آغازین معاملات امروز شده است.

 

با نزدیک‌شدن به اواسط تایم بازار، تعدادی از نمادهای پالایشگاهی شفاف‌سازی‌های خود در خصوص افزایش قیمت بنزین را روانه سامانه کدال کردند و کمی از فشار قدرتمند در سمت تقاضای نمادهای پالایشگاهی کاسته شد و بازار به تعادل نسبی رسید. در این شفاف‌سازی‌ها اظهار شده که افزایش نرخ یارانه‌ای بنزین از سوی دولت هیچ ارتباطی به نرخ فروش پالایشگاه‌ها به دولت نداشته و خبر بامداد جمعه تغییری در وضعیت سودسازی آن‌ها ایجاد نخواهد کرد.

همچنین بخوانید

گفتنی است در حال حاضر شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، بنزین را به نرخ ۹۵درصدی قیمت فوب خلیج فارس از پالایشگاه‌ها خریده و یارانه حامل‌های انرژی از جانب دولت پرداخت می‌شود. بنابراین افزایش نرخ بنزین مصرفی عملاً تغییری در نرخ‌های معامله میان پالایشگاه‌ها و دولت نخواهد داشت.

با توجه به این که نرخ فوب خلیج فارس بنزین در حال حاضر ۴۸ سنت است، با توجه به نرخ فعلی دلار، قیمت واقعی بنزین با نرخ ۳۰۰۰تومانی فعلی همچنان چیزی حدود ۷۵درصد اختلاف قیمت داشته و ایران را در زمره ارزان‌ترین کشورهای جهان از نظر نرخ حامل‌های انرژی قرار می‌دهد.

به نظر نمی‌رسد افزایش اخیر قیمت بنزین، میزان تقاضای سوخت در کشور و استفاده از خودرو و وسایل نقلیه شخصی را به میزان محسوسی کاهش دهد. بنابراین واکنش منفی در لحظات ابتدایی بازار به نمادهای خودرویی نیز احتمالاً ناشی از تصور غلط معامله‌گران در این خصوص بوده است.

در هر حال، سوای تأثیرات بنیادین افزایش نرخ بنزین روی بازارها، بایستی دید بدنه اقتصاد به چه شکلی به این خبر در روزها و ماه‌های آینده واکنش نشان خواهد داد و انتظارات تورمی و تأثیرات غیرمستقیم آن روی بازار سهام به چه صورت خواهد بود.

 

از طريق
مهدی فاضل
منبع
اقتصادآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا