فرابورس

عرضه ۱۰هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی در فرابورس از دوشنبه

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، اسناد مرحله ششم بر اساس بند ط تبصره ۶ قانون بودجه سال ۹۴ کل کشور و با هدف تسویه بخشی از بدهی‌های دولت به پیمانکاران بخش خصوصی دوم تیرماه منتشر شد و سررسید آن بیست و پنجم اسفندماه است.
روابط عمومی فرابورس ایران اعلام کرد به دنبال پذیرش ششمین مرحله اسناد خزانه اسلامی در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران، عرضه اولیه این اوراق چهاردهم تیرماه با قیمت اسمی هر ورقه یک میلیون ریال انجام می‌شود.
قیمت این اسناد در روز عرضه با سازوکار عرضه و تقاضا تعیین می شود.
این قیمت با نزدیک شدن به زمان سررسید، به قیمت اسمی نزدیک‌تر و هنگام سررسید معادل ارزش اسمی می شود.
بر اساس این گزارش، معاملات ‘اخزا۶’ پس از عرضه اولیه و کشف قیمت در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران آغاز می‌شود و متقاضیان از آن زمان می‌توانند با مراجعه به کارگزاری‌های عضو نسبت به خرید و فروش این اوراق اقدام کنند.
این اسناد، سود پرداختی طی دوره ندارد و فقط مبلغ اسمی اوراق در سررسید قابل پرداخت است؛ بنابراین سود خریداران از مابه‌التفاوت قیمت خرید و فروش یا دریافت مبلغ اسمی آن در سررسید حاصل می شود.

** وضع اسناد خزانه اسلامی در فرابورس ایران
اکنون مراحل دوم تا پنجم اسناد خزانه اسلامی که در ماه‌های پایانی پارسال با سررسیدهای ۲۱ شهریور، ۲۱ مهر، ۲۱ آبان و ۹ آذرماه ۱۳۹۵در فرابورس ایران پذیرش شده و در حال خرید و فروش در بازار ابزارهای نوین مالی است.
در معاملات دیروز (چهارشنبه) در بازار اوراق با درآمد ثابت بیشترین حجم و ارزش معاملات متعلق به اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۳» به ارزش ۹۶ میلیارد ریال بود و ارزش معاملات روزانه در همه نمادهای اسناد خزانه اسلامی به رقم ۲۰۴ میلیارد و ۶۳۰ میلیون ریال رسید.
پانزدهم اردیبهشت ماه دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در همایش بین المللی بازار سرمایه اسلامی گفت: در سال ۲۰۱۵ یک میلیارد و ۷۸۶ میلیون دلار اوراق خزانه اسلامی با سررسید کمتر از یک سال منتشر شد که با آنچه در قانون بودجه سالیانه تعیین شده بود، برابر است.
«سیدعباس موسویان» افزود: انتشار اوراق خزانه اسلامی در ایران از سال ۲۰۱۴ و با هدف پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران آغاز شد.
اکنون چهار بخش بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی در بازار سرمایه ایران فعالیت می کنند.
در بورس افراد حقیقی و حقوقی از سوی کارگزاران خود به دادوستد می پردازند و در آن خریدار و فروشنده می تواند یک فرد یا یک شرکت باشد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا