انرژی

کاهش ۲۰درصدی مصرف بنزین در نخستین روز سهمیه‌بندی

مصرف بنزین در نخستین روز سهمیه‌بندی (جمعه ۲۴ آبان) در مقایسه با روز جمعه هفته پیش ( ۱۷ آبان) ۲۰ درصد کاهش داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بامداد جمعه ۲۴ آبان، بنزین سهمیه‌بندی شد و قیمت این فرآورده نفتی به صورت سهمیه‌ای (۶۰ لیتر ماهانه برای خودروهای شخصی) در هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و به صورت آزاد ۳۰۰۰ تومان تعیین شد.

این تصمیم در کاهش مصرف بنزین در کشور بی‌تاثیر نبود؛ به طوریکه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این‌باره از کاهش ۲۰ درصدی مصرف بنزین در روز جمعه ۲۴ آبان نسبت به جمعه هفته پیش ( ۱۷ آبان) خبر داد و گفت: پیش‌بینی ما این است که با اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در بازه زمانی سه تا چهار ماهه، شاهد کاهش ۸ تا ۱۰ درصدی مصرف سوخت در کشور باشیم.

همچنین بخوانید

وی البته با تاکید بر اینکه هنوز برای نتیجه‌گیری درباره رفتار مصرف‌کنندگان زود است، تاکید کرد که باید حداقل در بازه زمانی ۱۵ روزه میزان مصرف سوخت در کشور را با مدت مشابه سال گذشته مقایسه کنیم.

امیر وکیل‌زاده با اشاره به پایین بودن قیمت سوخت در ایران اظهار کرد: این موضوع اگرچه به دلیل داشتن شاخص‌های متعدد قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست، اما متاسفانه این پایین بودن قیمت تبعاتی دارد که از آن جمله عدم توجه مصرف‌کننده و خودروساز به مصرف سوخت خودروهاست.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه هم اکنون مصرف روزانه هر خودرو در ایران یک لیتر بیشتر از حد متوسط جهانی است، افزود: با احتساب ۱۶ میلیون خودرو و ۸ میلیون موتورسیکلت در حال تردد (معادل ۳ میلیون خودرو)، از محل اصلاح کیفیت وسایل نقلیه، روزانه ۱۹ میلیون لیتر بنزین در کشور صرفه‌جویی خواهد شد، اما با توجه به پایین بودن قیمت سوخت، خودروساز و مصرف‌کننده انگیزه‌ای برای توجه به میزان مصرف وسایل نقلیه‌ ندارند.

به‌گزارش ایسنا، در حال حاضر ظرفیت تولید بنزین در ایران حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز و متوسط میزان مصرف حدود ۹۴ میلیون لیتر در روز است و تعداد خودروها در ایران به ازای هر ۱۰۰۰ نفر، ۲۴۰ دستگاه و متوسط مصرف روزانه بنزین در سال ۱۳۹۷ حدود ۸۸ میلیون لیتر است.

این در شرایطی است که سال گذشته ایران از فهرست کشورهای وارد کننده بنزین خارج شد که همین مساله لزوم توجه به میزان مصرف را بیش‌تر کرده است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که برای کاهش مصرف بنزین می‌توان در مرحله اول به تولید و استفاده از خودروهای کم مصرف روی آورد. سیاست بعدی با توجه به حجم ذخایر گاز کشور می‌تواند برنامه جایگزینی سوخت CNG با بنزین باشد. همچنین گسترش حمل و نقل عمومی یا سیاست‌های قیمتی نیز می‌تواند باعث کنترل و کاهش مصرف بنزین در کشور شود.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا