امور زیربناییراه و ساختمان

شناسایی خانه‌های خالی با سامانه ملی املاک

معاون دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: شناسایی خانه های خالی در کشور با راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان امکان پذیر است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «علی قائدی» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: مهمترین مسئله در بحث عرضه خانه های خالی به بازار از طریق ابزارهای مالیاتی صرفنظر از هزینه های مترتب بر آن موضوع شناسایی خانه های خالی است.

وی اظهارداشت: مطابق ماده ۵۴ قانون مالیات های مستقیم لازمه شناسایی خانه های خالی و مالیات ستانی از این واحدها راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان است.

معاون دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: طبق تبصره هفت ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم این وظیفه برعهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته شده است.

وی افزود: مسئله ای که در این بین وجود دارد اینکه وزارت راه و شهرسازی تولید کننده آمار نیست هرچند اسم این وزارتخانه راه و شهرسازی است و در حوزه مسکن فعالیت می کند اما متاسفانه دسترسی به آمارهای مورد نیاز این سامانه را ندارد.

قائدی بیان داشت: بخش عمده ای از این آمارها نزد سایر دستگاه ها به خصوص سازمان ثبت اسناد و املاک، سازمان امور مالیاتی و غیره است.

وی به رادیو اقتصاد توضیح داد: متاسفانه برای راه اندازی این سامانه تاکنون همکاری خوبی از سوی دستگاه های مرتبط با وزارت راه و شهرسازی انجام نشده است.

معاون دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: پس از تغییر و تحولات مدیریتی در سطح قوه قضائیه، وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه های دولتی خوشبختانه روحیه تعاملی خوبی جهت تبادل اطلاعات بین دستگاهی برای راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان بوجود آمده است.

وی افزود: راه اندازی سامانه مزبور منوط به اینکه دستگاه ها اطلاعات مورد نیاز را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.

قائدی بیان داشت: این وظیفه هرچند به عهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته شده اما بالای ۹۵ درصد اطلاعات سامانه مزبور در اختیار وزارتخانه نیست.

وی در ادامه یادآورشد: اگر دستگاه ها به قول خود در این زمینه عمل کنند و اطلاعات را به موقع در اختیار بگذارند می توان امیدوار بودسامانه ملی املاک و اسکان طی سال آینده در کشور راه اندازی و بر اساس آن بتوان خانه های خالی را شناسایی کرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا