بانکبانک و بیمه

از واریز اقساط سهام عدالت استقبال نشد


مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: افرادی که هنوز موفق به پرداخت اقساط خود نشده‌اند می‌توانند تا پایان شهریور ماه برای پرداخت اقساط خود اقدام کنند.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ECOIDEAL)، نهم خرداد ماه امسال رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد به محض ورود سود نقدی شرکت‌ها در سامانه سهام عدالت حداکثر تا سه ماه آینده نخستین سود مشمولان سهام عدالت توزیع خواهد شد.
به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی، طبق بررسی‌ صورت گرفته تا کنون استقبال چندانی از سوی مشمولان سهام عدالت برای تسویه اقساط باقیمانده سهام عدالت با خزانه کل کشور صورت نگرفته و برآوردها حاکی از تسویه حدود ۵ میلیارد تومانی این رقم طی ماه‌های اخیر بوده است، با این حساب برای اعلام ارزش نهایی سهام عدالت باید تا پایان شهریور ماه منتظر ماند تا پس از بستن صورت‌حساب‌ها و مانده واقعی آن، بتوان عدد نهایی را اعلام کرد.
در این راستا جعفر سبحانی‌، مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی‌ در پاسخ به این پرسش‌ که چرا مردم از واریز اقساط سهام عدالت استقبال نکردند، اظهار داشت: ما آنچه را که قانون برای سازمان خصوصی‌سازی تعیین تکلیف کرده بود را اعلام کردیم و در آذر ماه سال گذشته نیز رسانه‌ای شد.
وی‌ با‌ بیان‌ این که اقساط سهام عدالت از محل سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر به هر میزان که آزاد شود، پرداخت خواهد شد، افزود: براساس مصوبه سال ۸۹ شورای اصل ۴۴ باید طی ۱۰ سال سود را از شرکت‌های سرمایه پذیر می‌گرفتیم و به حساب مشمولین واریز می‌کردیم این سود به یک میلیون‌تومان رسید و در آذر ماه ۹۵ قرار شد تا مابقی آن تحت عنوان آورده مشمولین و به دلخواه‌ آنها واریز شود.
سبحانی ادامه داد: با این پیش فرض که فرد مشمول هیچ سودی دریافت نکرده است از یک میلیون تومان ۵۳۲ هزار تومان دارایی محاسبه شد و مابقی آن یعنی ۴۶۸ هزار تومان باید از سوی فرد واریز می‌شد.
وی گفت: افراد می‌توانستند این مبلغ را به صورت اقساط بپردازند و در صورتی هم که باقی‌ مانده را به هر دلیلی نتوانند بپردازند سود واریزی آنها به میزان ۵۳۲ هزار تومان دارایی‌شان خواهد بود.
مشاور سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: قانون ما را ملزم نکرده که حتما از مشمولین مبلغی دریافت شود اما در صورتی که مبلغ ۴۶۸ هزار تومان باقی مانده از سوی مشمولین واریز شود مسلما سود دریافتی‌شان نیز افزایش خواهد یافت.
وی در پاسخ به این پرسش که از آذر ماه سال گذشته که اعلام شد مشمولین، باقی مانده اقساط سهام عدالت خود را بپردازند چه میزان پرداخت شده است؟ ، گفت: به لحاظ ریالی مبلغی به ارزش ۵ تا ۶ میلیارد تومان پرداخت شده و این رقم به نسبت سهم مشمولین که حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان است رقمی محسوب نمی‌شود.
سبحانی خاطر نشان کرد: از ۴۷ میلیون نفر مشمول سهام عدالت ۶ میلیون نفر از دهک های اول و دوم  ( کمیته امداد و بهزیستی و اقشار محروم جامعه)هستند و ۴۰ میلیون نفر دیگر  می‌توانستند باقی مانده این مبلغ را پرداخت کنند. البته ما هم این حساسیت را نداشتیم که همه افراد این مبلغ را بپردازند.
مشاور سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: افرادی که هنوز موفق به پرداخت اقساط خود نشده‌اند می‌توانند تا پایان شهریور ماه برای پرداخت اقساط خود اقدام کنند.
وی افزود: تاکنون بیش از ۳۶ میلیون نفر به سامانه سهام عدالت برای دریافت صورت حساب خود مراجعه کرده‌اند و از وضعیت سهام شان که آیا سود گرفته‌اند یا خیر و یا مشمول تخفیف ۵۰ درصدی ( دو دهک پایین جامعه) هستند، مطلع شده‌اند. همچنین ۲۶ میلیون نفر نیز برای ثبت شماره شبا مراجعه کرده‌اند و شماره شبای خود را ثبت کرده‌اند که ۹۷.۵ درصد آن مورد تایید شبکه بانکی قرار گرفته است.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا