پرداخت الکترونیکتعاون و اشتغال

سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری کشورهای خلیج فارس در بلاک‌چین

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بسیای از مشاغل به خاطر فناوری‌های نو در آینده تغییر می‌کنند یا حذف می‌کنند، گفت: باید استانداردهای مشاغل برای آینده را تغییر دهیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم، محمد شریعتمداری، وزیرکار با حضور در مراسم آغاز به کار «بنیاد ملی کارآفرینی توسعه فناوری در حوزه‌های بلاک‌چین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء» در تهران، گفت: در کشورهای حاشیه خلیج فارس با پیشتازی عربستان و امارات متحده عربی ۱۰۰ میلیارد دلار در فناوری‌های نو سرمایه‌گذاری شده است و در چین ۱۷۰ میلیارد دلار در زمینه فناوری‌های نو مانند بلاک چین سرمایه‌گذاری شده است که این کشور از بزرگترین کشورها در سرمایه‌گذاری هوش مصنوعی است.

وی افزود: حجم سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۱۷۵۰ میلیارد دلار می‌رسد که نسبت به رقم‌های کنونی ۶ برابر می‌شود. در بلاک‌چین نیز با سرمایه‌گذاری انجام شده این فناوری حدود ۱۸هزار میلیارد دلار اقتصاد پیرامون خود را در جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این سوال که آیا نسبت به فناوری‌های نو مانند بلاکچین می‌توان بی‌توجه بود، گفت: حرکت عجیب و غریبی در دنیا روی می‌دهد و در آینده به خاطر فناوری‌های نو ۴۰۰ تا ۸۰۰میلیون نفر از شاغلان موجود شغل خود را به خاطر فناوری‌های نو از دست می‌دهند، البته مشاغل جدیدی به وجود می‌آیند که پیش‌بینی می‌شود ۴۰ درصد از مشاغل از دست رفته قابل برگشت خواهد بود.

همچنین بخوانید

شریعتمداری همچنین با اشاره به مباحث کشورها در سازمان بین‌المللی کار گفت: در این سازمان در مورد آینده کار صحبت می‌شود و یکی از مهمترین مباحث آینده مشاغل است از جمله اتصال شبکه به میلیاردها ابزار و تجهیزات اینترنتی است و بنابراین اشتغال به سبک امروز در آینده تقریبا غیرممکن خواهد بود.

وی با بیان اینکه الان وقت بحث‌های فلسفی در مورد ورود تکنولوژی‌های نو به کشور نیست، گفت: حیف است که از فناوری‌های نو استفاده نکنیم، زیرا دیر می‌شود و عقب می‌افتیم، ما هیچ از فناوری‌ها نمی‌ترسیم، مگر اسلام که به عنوان یک ایدئولوژی به کشور ما وارد شد، ملت ما آن را نپذیرفت؟ دین اسلام را گرفت و در جان خود نشاند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: امروز زمان بحث است فلسفه تکنولوژی گذشته است، باید از ابزارهای نو استفاده کرد،‌ امروز دوره تعامل با ابزارهای نوین است، همان طور که قبلا بشر به طبیعت تجاوز کرد و با ساخت خانه‌هایی در کنار بستر رودخانه از آب رودخانه استفاده می‌کرد، اما سیلی آمد و خانه‌ای که به حریم رودخانه تجاوز کرده بود را از بین برد، بنابراین آثار تجاوز به حریم طبیعت و حریم خصوصی افراد ممکن است، در کوتاه مدت لذت باشد، اما در درازمدت به رحلت منجر می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه من خوشحالم ۵۰دقیقه از وقت خود را برای شنیدن فواید فناوری‌های نو شامل هوش مصنوعی، بلاکچین و اینترنت اشیاء صرف کنم، گفت: گرچه گفته می‌شود، برخی مسئولان دچار کم شنوایی و کم بینایی شده‌اند، اما این را بگویم ما حلزون شنوایی کاشته‌ایم و آماده شنیدن حرف‌های کارشناسان هستیم.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا