صنعت، معدن، تجارت

فیلیپین ارسال کارگر به قطر را متوقف کرد/وضعیت نامعلوم مهاجران قطر

فیلیپین روز سه شنبه اعلام کرد که دیگر کارگر بیشتری به قطر نمی فرستد تا زمانی که عواقب این بحران سیاسی در منطقه روشن شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سی ان ان در گزارشی از جمعیت مهاجران حاضر در قطر نوشت: چند کشور عربی از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی روابط دیپلماتیکشان با قطر را قطع کرده اند. عربستان همچنین تمام مسیرهای زمینی، دریایی و هوایی را به قطر مسدود کرده است. امارات هم فرودگاه و بنادر و پروازها به قطری و حمل و نقل را بسته است.

کشورهای عربی، همسایه خود را به حمایت از تروریسم و عامل بی ثباتی در منطقه متهم کرده اند، اما قطر این ادعاها را بی اساس و غیرقابل توجیه عنوان کرده است.

همچنین بخوانید

قطر ۲.۲ میلیون نفر جمعیت دارد، اما بیشتر آن اتباع خارجی هستند. دولت غنی از گاز قطر برای حفظ اقتصاد خود به شدت بر کارگران مهاجر متکی است. قطر مهندسان، پزشکان، بانکداران و همچنین کارگرانی را برای ساخت استادیوم قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲ استخدام کرده است.  

فیلیپین ریسک ها را ارزیابی می کند

دولت فیلیپین در بیانیه ای اعلام کرده است، نگران سرنوشت ۱۴۰ هزار کارگری است که به قطر فرستاده است. به خصوص اینکه این ماجراها می تواند به کمبود موادغذایی در قطر منجر شود.

سیلوستره بلو، رییس دپارتمان کار و اشتغال فیلیپین در بیانیه ای اعلام کرد: این واقعیت در باره قطر وجود دارد که موادغذایی تولید نمی کند. اگر اتفاقی افتد و موادغذایی کاهش پیدا کند، قطعا کارگران ما اولین قربانیان خواهند بود.

به گفته بلو، حتی ارسال کسانی که آماده رفتن به قطر بوده اند، به حالت تعلیق در آمده است.

دولت هند آرام است

در حال حاضر، ۶۵۰ هزار هندی در قطر زندگی می کنند تا بزرگترین جامعه از مهاجرین را تشکیل دهند. دولت هند تا کنون نسبت به سرنوشت آنها آرام بوده است.

سوشما سواراج، وزیر خارجه هند روز دوشنبه اعلام کرد: هیچ چالشی برای این وضعیت وجود ندارد.

راننده کامیون های نپالی از کار بیکار شده اند

شهروندان نپالی تکه ای بزرگ دیگری از جمعیت قطر را تشکیل می دهند. ۴۰۰ هزار نپالی در این کشور حاشیه خلیج فارس زندگی می کنند.

گانش گورانگ، کارشناس و متخصص مهاجرت در کاتماندو می گوید: در حال حاضر برخی از رانندگان نپالی به دلیل بسته شدن مرز عربستان-قطر شغل خود را از دست داده اند. اگر دامنه این بحران ادامه پیدا کند، افراد بیشتری شغل هایشان را از دست خواهند داد. به گفته او، این مساله روی اقتصاد نپال که به شدت بر حواله های خارجی وابسته است، اثر مستقیم می گذارد.

مصر روابط را شکست، اما کارگران را فرانمی‌خواند

مصری ها در قطر بعد از این ماجرا سردرگم شده اند. مصر از عربستان و امارات در فراخوانی شهروندانش پیروی نمی کند.

نبیلا مکرام، وزیر مهاجرت و امور خارجه مصر در مصاحبه ای با یک کانال تلویزیونی مصری گفته است: ما آماده استقبال از شهروندان در خانه هستیم. او تخمین می زند که بیش از ۷۰ هزار مصری در قطر اقامت دارند.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا