بورس

در هفته گذشته چه موضوعاتی برای بورس تهران خبرساز شد؟

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، در هفته‌ای که گذشت موضوعاتی از جمله همه پرسی بریتانیا برای خروج یا عدم خروج این کشور از اتحادیه اروپا از موادی بود که تا حدود کمی توانست بورس ایران را تحت تاثیر قراد دهد.

البته مراودات  بورس تهران  با دیگر بورس های جهان آنقدر کم است که با تقریب خوبی می توان این روابط را در حد صفر بیان کرد، اما معامله‌گران ایرانی در روزهای ابتدایی شنیدن خبر جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا محتاطانه تر عمل کردند و این خبر تعدادی را ترقیب کرد تا در نقش عرضه کننده ظاهر شوند و همین موضوع تا حدودی بر معاملات تالار شیشه‌ای تهران تاثیر گذار بود، ولی طولی نکشید که تاثیرات روانی ناشی از بریگزیت در بورس تهران کاملا به فراموشی سپرده شد و در حالی که بورس های جهانی همگی یکپارچه در حال فرو ریختن بودند بورس تهران با روندی آرام به رشد خود ادامه می داد  که این موضوع خود نشانگر این است که بازیگران بازار سرمایه ایران به این حد از درک رسید اند که چنین موضوعات بین‌المللی چندان روی اقتصاد بسته ایران تاثیر نخواهد داشت.

از طرفی از ابتدای تابستان امسال سود سپرده‌های بانکی از ۱۸ درصد به ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد و بازیگران بازار سرمایه منتظر این بودند که نرخ سود تسهیلات بانکی نیز کاهش یابد که در انتها با رای شورای پول و اعتبار نرخ تسهیلات بانکی نیز کاهش یافت. با این اقدام تولیدکنندگان و مخصوصا تولیدکنندگان بورسی می توانند با نرخ پایین‌تری تامین مالی کنند و مقدار تولید خود را افزایش دهند. کاهش یافتن نرخ سود تسهیلات در کنار پایین آمدن نرخ سود سپرده‌های بانکی می‌تواند جو روانی مثبتی را برای کوتاه‌مدت هم که شده در بازار سرمایه ایران حاکم کند. هر چند که با فراز و نشیب های بورس تهران و با توجه به امتیازهای که در بازار های مالی ایران برای عده‌ای خاص، وجود دارد بیشتر سرمایه گذاران ریسک گریز همچنان ریسک گریز می‌مانند و به راحتی راضی نمی‌شوند که سرمایه خود را در معرض ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک بازار ایران بگذارند.

علاوه بر این ها بعد از اجرای برجام، بازارهای ایران می‌تواند هدف خوبی برای برخی از سرمایه‌گذاران خارجی باشد و طبیعتا عده‌ای از این سرمایه‌گذاران بالقوه در حال رصد بازار ایران هستند. بازار سرمایه نیز از این موضوع مستثنی نیست و با فراز و فرودهای خود می‌تواند سیگنال‌های مثبت و منفی را به سرمایه‌گذاران احتمالی آینده ایران بفرستند.

اجرایی شدن برجام در این هفته از معاملات با قراردادهای ایران با پژو سیتروئن و بویینگ تا حدودی لمس شد و این موضوع اثر خود را در بازارهای ایران هرچند مقطعی گذاشت و توانست جو روانی مثبتی را در میان بازیگران بازار سرمایه به وجود آورد.

در هفته ای که گذشت شاخص بازار اول با ۸۹ واحد افزایش به رقم ۵۱ هزار و ۴۰۳ واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با یک هزار و ۳۴۸ واحد افزایش عدد ۱۶۳ هزارو ۶۸۱ واحد را تجربه کرد و به ترتیب با  ۰.۱۷ درصد افزایش و ۰.۸۳ درصد افزایش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.

در ۴ روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم نسبت به هفته قبل با  ۸.۴ درصد افزایش یافته است، در ضمن تعداد ۴۳۱۹ میلیون سهم و حق تقدم در ۲۸۵ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با  ۱۰.۵ درصد و  ۱۲.۱ درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

همچنین ارزش معاملات نرمال به ۹۰۸۶ میلیارد ریال رسید و حجم معاملات نرمال با ۴۳۱۹ میلیون سهم به ترتیب با ۲۴.۶  درصد و ۲۰ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شدند.

طی هفته جاری ساخت محصولات فلزی با ۹.۱۰ درصد، خودرو و ساخت قطعات با ۷.۰۴ درصد، انتشار، چاپ و تکثیر با ۶.۳۴ درصد، ماشین آلات و دستگاه‌های برقی با ۴.۲۳ درصد و سرمایه‌گذاریها با ۳.۹۵ درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص را نسبت به سایر گروه ها به خود اختصاص دادند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا