انرژی

ایجاد ۲۰ هزار نیروگاه خورشیدی با تسهیلات ۳۵ میلیونی

با توافق بین سازمان برنامه و بودجه و چند دستگاه دیگر طرح ایجاد و توسعه ۲۰ هزار نیروگاه خورشیدی خرد و کوچک در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گزارش آرمان اقتصادی، امروز (شنبه) سازمان برنامه و بودجه میزبان فرماندهان بسیج بود و طی آن تفاهم نامه‌ای تحت عنوان جهاد روشنایی بین سازمان برنامه و بودجه، سازمان بسیج مستضعفین و کمیته امداد و صندوق کارافرینی امید به امضا رسید که بر اساس توسعه نیروگاه‌های خورشیدی خرد و کوچک (پنج کیلو وات) خانگی در مناطق روستایی و عشایری در دستور کار قرار می‌گیرد.

طبق توضیح پورمحمدی، در این طرح شرکت مپنا مشارکت داشته و تامین منابع مورد نیاز با محوریت صندوق کار آفرینی امید به صورت تسهیلات است که برای مناطق مرزی با سود چهار درصد و برای روستایی و عشایری تا شش درصد است.

همچنین بخوانید

به گفته وی، ۲۰ هزار نیروگاه در دستور کار قرار دارد و برای هریک حدود ۳۵ میلیون تومان تامین مالی می‌شود.

 پورمحمدی گفت: تسهیلات به خانوار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار می گیرد تا این نیروگاه‌های خرد را خریداری کرده و بسیج آنها را نصب کرده و برق مازاد را وزارت نیرو از آنها خریداری می‌کند.

اما نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اهمیت توسعه یافتگی گفت: اعتقاد بر این است که بتوانیم در کنار برنامه‌های رسمی، برنامه‌های جهادی نیز در دستور کار داشته و برای توسعه از آن کمک بگیریم.

وی افزود: در حوزه مسکن و عمرانی در این راستا حرکت شده و سال‌هاست که با کمک کمیته امداد و بنیاد مستضعفین برای محرومین مسکن ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: طرح جهاد روشنایی نیز کمکی به ایجاد اشتغال و توسعه است.

سردار سلیمانی هم در این مراسم اظهار کرد که می‌توان با همکاری دولت و سازمان برنامه به سمت رفع مشکلات اقتصادی حرکت کرد و از راه میان‌بر به سمت توسعه رفت.

وی گفت: بسیج تجربه خوبی در سال‌های گذشته داشته و هر جا که وارد شده توانسته اقدامات خوبی رقم بزند و طرح جهاد روشنایی نیز یکی از آنها خواهد بود که به زودی اجرایی می‌شود.

 همچنین بختیاری به عنوان نماینده کمیته امداد در این جلسه اظهار کرد که این طرح می‌تواند کمکی به هزینه‌های زندگی و ماندن مردم در روستاها باشد.

به گفته او، اگر پنل‌های خورشیدی فعال شود به طور حتم می‌تواند کمکی به صادرات برق باشد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا