امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

دستورالعمل پرورش الاغ شیری ابلاغ شد/اسب ایران به  اروپا می رود

رئیس سازمان دامپزشکی از ابلاغ دستورالعمل پرورش الاغ شیری در کشور خبر داد و گفت: ممنوعیت خروج اسب از کشور لغو شده و در حال مذاکره با اروپائیها برای صادرات اسب هستیم.

به گزارش آرمان اقتصادی، علیرضا رفیعی پور در نشست خبری درباره مباحث مطرح شده مبنی بر استفاده از شیر الاغ در کشور اظهار داشت: سازمان دامپزشکی در رابطه با فرآورده های مرتبط با دامپزشکی دو معیار دارد و اگر این دو معیار رعایت شده باشد، توزیع، عرضه و مصرف محصول بلامانع است. ضمن اینکه معیار اول معیارهای بهداشتی مبتنی بر فرآیندها و معیار دوم سلامت محموله است.

وی اضافه کرد: این سازمان دستورالعمل مدیریت بهداشتی پرورش الاغ شیری در کشور را تدوین و به تمام استان ها ابلاغ کرده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از سخنان خود درباره انباشت دام در کشور و احتمال شیوع بیماری های دامی به این دلیل خاطرنشان کرد: صادرات دام به ما مرتبط نیست و متولیان دیگری دارد اما تراکم و  افزایش بیماری به دلیل آن یک اصل است و هرچه که تراکم دام بالاتر باشد احتمال انفجار بیماری نیز وجود دارد.

رفیعی پور با اشاره به اینکه فقط در استان تهران ۱۴۰ هزار رأس گوساله پرواری آماده کشتار وجود دارد، افزود: ما به استان ها دستورالعمل های لازم در زمینه نظارت و مدیریت بیماری ها را صادر کرده ایم. اما همانطور که اشاره شد آزاد کردن صادرات در حیطه اختیارات ما نیست.

به گفته وی، از دیدگاه تخصصی صادرات عامل مهمی در کنترل بیماری است.

کاهش ۳۰ درصدی کشتار دام در سال ۹۸

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه ۱۴ میلیون بازدید بهداشتی در مراکز تولید، عرضه و فراوری فرآورده های خام دامی انجام شده است، گفت: ۵ میلیون و ۳۸۷ هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی ضبط و برای آنها تعیین تکلیف شده که از این میزان بیش از دو میلیون ۶۰۰ هزار کیلوگرم معدوم شده است.

رفیعی پور با اشاره به اینکه امسال ۴۷۸ میلیون قطعه طیور در کشور کشتار شده است، تصریح کرد: از این رقم حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه (۸ میلیون کیلوگرم) طیور از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.

وی یادآور شد: امسال ۴ میلیون   و ۳۹۲ هزار رأس دام در کشور ذبح شده که از این میزان ۹ میلیون و ۳۷۱ هزار کیلوگرم گوشت به اجزای خوراکی آن غیرقابل مصرف بوده از چرخه مصرف خارج شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی کشتار دام در سال ۹۸ گفت: به دلیل اینکه وضعیت چراگاه ها و مراتع خوب بوده، دامداران دام های خود را نگه داشته اند و به ویژه دام مادر و بره ماده را نفروخته اند که کاهش ۳۰ درصدی نیز به همین دلیل بوده است.

رفیعی پور افزود: به دلیل حفظ دام های مادر و بره های ماده چرخه جدیدی در حوزه مولد و تولید دام ایجاد می شود که این باعث خوشحالی است.

وابستگی ۷۰ درصدی در حوزه واکسن طیور

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با تأکید بر رهایی از هر نوع وابستگی به نهاده های دامپزشکی در آینده ای نزدیک، گفت: ما از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت های دانش بنیان کمک گرفته ایم تا بتوانیم وابستگی های خود را در حوزه اصلاح نژاد و افزودنی های خوراک دام، طیور و مکمل ها و همچنین واکسن دام و طیور و آبزیان کاهش دهیم.

رفیعی پور ادامه داد: در حوزه واکسن های آبزیان بیش از ۹۰ درصد، در حوزه واکسن طیور بیش از ۷۰ درصد، واکسن های نسل جدید ۱۰۰ درصد و مکمل ها و ریز مغذی ها نیز ۱۰۰ درصد وابسته ایم که این باید رفع شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات انجام شده توسط سازمان دامپزشکی کشور طی دو سال اخیر، افزود: تدوین برنامه ملی کنترل بیماری آنفلوانزا و عبور از بحران برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد. همچنین کنترل بیماری تب برفکی به روش آماده باش با کمک صاحبان دامداری ها انجام شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: امسال حتی یک مورد گزارش بیماری تب برفکی در دامداری های صنعتی شیرین نداشتیم ضمن اینکه با عبور از اضطرار و کمبود کیفی و کمی واکسن های دامی، در حال حاضر کمبودی در این زمینه نداریم و ذخایر استراتژیک کافی است.

رفیعی پور با اشاره به اجرای برنامه کنترل بیماری مشمشه با روش های نوین جهانی (سی اف تست)، تصریح کرد: با اجرای این برنامه ممنوعیت خروج اسب از ایران برداشته شده و در حال مذاکره با اروپائیان هستیم که اسب ایرانی را به این کشورها بفرستیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا