کسب و کار

حذف گواهی سوء پیشینه برای ثبت شرکت ها

رئیس مرکز ملی مطالعات پایش بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد و دارایی گفت: خوشبختانه از بهمن ماه سال گذشته گواهی سوء پیشینه کیفری موثر برای ثبت شرکت ها در کشور حذف شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  «علی فیروزی» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: این حرف بدین معنی که مردم دیگر به دنبال گواهی مزبور نمی روند بلکه خود حاکمیت از طریق سامانه الکترونیکی در اختیار متوجه می شود یک نفر سوء پیشینه دارد یا ندارد.

وی همچنین اظهارداشت: این آیتم بزودی برای همه مجوزهای مورد بارگذاری در درگاه ملی مجوزهای کشور به نشانی www.G4B.ir پیاده سازی می شود.

رئیس مرکز ملی مطالعات پایش بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصادو دارایی گفت:یک فعال اقتصادی به دنبال فقط یک مجوز نیست بلکه به دنبال مجموعه از مجوزهاست تا بتواند کسب و کار خود را راه اندازی کند.

وی افزود: برای مثال اگر می خواهد یک گاوداری احداث کند باید مجوز موافقت اصولی، تاسیس، بهره برداری، بهداشت، محیط زیست، انشعاب برق، آب، گاز و موارد دیگر را اخذ کند.

فیروزی اظهارداشت: اگر دولت می خواهد تسهیلی در صدور مجوزها ایجاد کند باید این بسته کامل را مدنظر قرار دهد.

وی گفت: بررسی ها نشان می دهد برای تاسیس یک دامپروری در کشور به ۱۳۰ مدرک، مجوز، استعلام، پرداخت و بسیاری موارد نیاز بوده که برای متقاضیان بسیار آزاردهنده است.

رئیس مرکز ملی مطالعات پایش بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصادو دارایی گفت:بعضی از مجوزها پیش نیازمجوزهای دیگر بوده و همینطور برخی از استعلام ها به خصوص پایه علی رغم اینکه ممکن است زمان ۵ تا ۱۵ روز برای صدور نیاز داشته باشد اما بار روانی و فکری عجیب و غریبی را به فعالان اقتصادی وارد می کند.

وی افزود: برای مثال جهت دریافت گواهی عدم سوء پیشینه کیفری موثر امکان دارد تنها فرد متقاضی به پلیس+۱۰ مراجعه و کار انگشت نگاری را انجام دهد و پس از چهار تا پنج روز پاسخ استعلام به درب منزل ارسال شود بنابراین همین رفتن، برگشتن و منتظر ماندن چهار تا پنج روز برای متقاضی ایجاد کسب و کارآزاردهنده خواهد بود چون مطمئن به اینکه هیچ گونه سوء پیشینه ای ندارید.

فیروزی بیان داشت: مطابق آمار غیر رسمی تنها زیر یک درصد از متقاضیانی که به دنبال ثبت شرکت در کشور بوده اند به دلیل داشتن سوء پیشینه کیفری موثر موفق به ثبت شرکت نشده اند به یک معنا اکنون ۹۹ درصد مردم گرفتار یک درصد هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه گواهی ماده ۱۸۶ مالیاتی ( عدم بدهی مالیاتی) نیز برای متقاضیان کسب و کار بصورت الکترونیکی صادر می شود، گفت: برای ایجاد هر کسب و کاری باید این گواهی از سازمان امور مالیاتی دریافت شود.

رئیس مرکز ملی مطالعات پایش بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصادو دارایی افزود: خوشبختانه صدور این گواهی امروز بصورت الکترونیکی از درگاه ملی مجوزها در حال انجام است.

وی اظهارداشت: برای دریافت گواهی ماده ۱۸۶ در گذشته بطور میانگین ۳۰ روز زمان می برد که این عدد امروز به ۳.۴ روز رسیده است.

فیروزی در ادامه یادآورشد: استعلام بهداشت فردی، بهداشت محیطی و مواردی از این دست نیز باید روی درگاه ملی مجوزها قرار گیرد تا بدون مراجعه حضوری مردم سیستم بتواند این استعلام ها را اخذ کند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا