انرژی

آخرین آمارها از وضعیت ۴۴ سد مهم کشور

آخرین آمارها درباره مخازن سدهای ایران حاکی از آن است که موجودی مخزن ۱۲ سد کشور، بیش از ۷۵ درصد افزایش، موجودی مخزن هشت سد بین ۲۵ تا ۷۵ درصد افزایش، موجودی مخزن ۲۴ سد کشور تا ۲۵ درصد افزایش و کاهش داشتند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، براساس آخرین آمار وضعیت سدهای مهم (شرب- کشاورزی) تا پایان ۲۱ آبان‌ماه سال جاری حاکی از آن است که سدهای حوضحه دریاچه ارومیه (مجموع ۱۳ سد) به طور کلی ۷۱۷ میلیون مترمکعب موجودی مخزن دارد و درصد پرشدگی این مخازن در سال جاری ۴۳ درصد و درصد تغییرات آن نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد بوده است.

موجودی مخزن سد زاینده‌رود ۴۲۱ میلی‌متر، درصد پرشدگی مخزن این سد در سال جاری ۳۴ و درصد تغییرات آن نسبت به سال گذشته ۲۳۵ درصد بوده است. سد دوستی و سد شیرین دره واقع در خراسان رضوی و خراسان شمالی به ترتیب ۵۸۰ و ۵۱ میلیون مترمکعب موجود مخزن دارند که درصد پرشدگی مخزن سد دوستی در سال جاری ۴۷ و شیرین دره ۸۳ درصد بوده است. درصد تغییرات این مخازن نیز نسبت به سال گذشته ۲۳۴ و ۴۹ درصد بوده است.

همچنین بخوانید

سدهای گلپایگان، کوچری و ۱۵ خرداد سدهای حوضحه قمرود محسوب می‌شوند که موجودی مخازن آن‌ها به ترتیب ۱۷، ۱۴۳ و ۹۴ میلیون مترمکعب است. درصد پرشدگی مخازن این سدها در سال جاری نیز به ترتیب ۴۷، ۶۹ و ۴۹ و همچنین درصد تغییرات آن‌ها نسبت به سال گذشته ۱۷۹، ۳۰۷ و ۱۷۲ درصد بوده است.

استان خوزستان مجموعا ۱۰ سد دارد که موجودی مخازن این سدها ۱۳ هزار و ۷۵۴ میلیون مترمکعب بوده و درصد پرشدگی مخازن آن‌ها ۵۶ و درصد تغییرات نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد است. هرمزگان دارای دو سد استقلال و شمیل و نیان است که موجودی مخزن سد استقلال ۵۶ میلیون مترمکعب و موجودی مخزن شمیل و نیان ۳۲ میلیون مترمکعب است.

اما درصد پرشدگی مخزن سد استقلال ۲۳ و درصد تعمیرات آن نسبت به سال گذشته ۲۹۱ درصد است. همچنین درصد پرشدگی مخزن سد شمیل و نیان ۳۳ و درصد تغییرات نسبت به سال گذشته ۴۳۲ درصد است.

بنا بر اعلام وزارت نیرو، موجود مخزن مجموع پنج سد استان تهران ۷۷۲ میلیون مترمکعب و درصد پرشدگی این مخازن ۴۱ و درصد تغییرات نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد است. موجودی مخزن سد رییس علی دلواری واقع در استان بوشهر ۲۲۲ میلیون مترمکعب، درصد پرشدگی مخزن این سد در سال جاری ۳۲ و درصد تغییرات نسبت به سال گذشته ۲۰۰ میلیون مترمکعب است.

موجودی مخزن چاه‌نیمه‌ها (۱، ۲ و ۳) و هم‌چنین چاه‌نیمه‌ چهار واقع در استان سیستان و بلوچستان به ترتیب ۴۷۱ و ۵۶۶ میلیون مترمکعب است. دو سد درود زن و سلمان فارسی واقع در استان فارس به ترتیب ۵۰۱ و ۶۴۵ میلیون مترمکعب موجودی مخزن دارند و درصد پرشدگی مخازن درودزن در سال جاری ۵۲ و موجودی مخزن سلمان فارسی در سال جاری ۶۸ درصد بوده است که به ترتیب نسبت به سال گذشته ۷۳ و ۲ درصد تغییر داشته‌اند.

موجودی مخزن سد کوثر در استان کهکیلویه و بویراحمد هم ۴۴۷ میلیون مترمکعب بوده که درصد پرشدگی و درصد تغییرات آن به ترتیب ۸۲ و ۱۱۰ درصد بوده است. سد سفیدرود در استان گیلان ۴۶۴ میلیون مترمکعب موجودی دارد و درصد پرشدگی مخزن این سد در سال جاری ۴۴ درصد بوده است. موجودی مخزن سد کمال صالح واقع در استان مرکزی ۸۱ میلیون مترمکعب بوده است. درصد پرشدگی مخزن و درصد تغییرات نسبت به سال گذشته این سد به ترتیب ۸۵ و ۶۴ درصد بوده است.

میزان خروجی آب از سدهای کشور طی دو ماه اخیر با افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته از مرز هفت میلیارد مترمکعب گذشته و ظرفیت مناسبی از مخزن سدهای کشور به کنترل و تسکین سیلاب‌های احتمالی اختصاص یافته است. به طوری‌که طبق آخرین آمار ، از میان ۱۹۳ سد بزرگ، حدود ۶۷ سد مهم کمتر از ۴۰ درصد پراند و تنها یک درصد سدهای بزرگ کشور بیش از ۹۰ درصد آب دارند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا