امور زیربناییراه و ساختمان

مسیر ریلی میان‌بر «آذربایجان شرقی» افتتاح شد

راه آهن میانه- بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر لحظاتی پیش –صبح روز ششم آذرماه- با دستور رییس جمهوری افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،،‌ صبح امروز خط آهن از مسیر جدید ریلی به استان آذربایجان شرقی رسید. با افتتاح راه‌آهن میانه – بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر در صورت اتصال به تبریز، سفر به مرکز این استان را از تهران تا ۵ ساعت کوتاه‌تر می‌کند.

طرح احداث راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- تبریز به طول ۲۰۳ کیلومتر با هدف کاهش مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت که مسیر میانه– بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر بخشی از طرح فوق است و در ۶ قطعه و بخشی ازقطعه هفتم، از ایستگاه موجود راه آهن میانه شروع‌ شده و با گذر از مسیری کوهستانی که از شهرهای ترکمانچای و تیکمه داش عبور کرده، به ایستگاه راه‌آهن بستان‌آباد متصل می‌شود.

راه‌آهن میانه- تبریز یکی از بخش‌های مهم این کریدورهای بین‌المللی است که از مرزهای شمال شرق و جنوب شرق کشور تا غرب آسیا و اروپا امتداد پیدا می‌کند.

اجرای راه‌آهن میانه-بستان‌‌آباد-تبریز به صورت دو خطه برای اولین بار است که در کشور انجام می‌شود. یکی از دلایل اجرای دو خط همزمان در این طرح ریلی، توجیه فنی-اقتصادی و ظرفیت قابل قبول آن مبنی بر جابه‌جایی ۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون مسافر در افق طرح است.

بهره‌‌برداری از این طرح ریلی در افق طرح، صرفه‌جویی سالانه ۱۶ میلیون لیتر مصرف سوخت، سالانه ۱۴۰ میلیارد ریال کاهش آلاینده‌ها، اشتغال‌زایی مستقیم برای ۲۰۰ نفر، کاهش خسارت‌های حوادث رانندگی و رونق اقتصادی ۸ هزار میلیارد ریالی را به همراه دارد.

طبق گفته خیرالله خادمی معاون وزیر راه وشهرسازی ۴۴ کیلومتر باقیمانده این مسیر تا تبریز تا پایان سال ۹۹ یا در نهایت  بهار ۱۴۰۰ تکمیل خواهد شد.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا