بورسبین الملل

بورس‌های آمریکا رکورد زدند

افزایش امیدواری‌ها به حل و فصل مناقشات تجاری باعث تداوم روند صعودی شاخص‌های بورسی جهان شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از بلومبرگ، معاملات روز سه شنبه بازارهای سهام جهان به مانند روزهای قبل کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به حوزه چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و جنگ تجاری بین چین و آمریکا قرار گرفت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفته که به صورت تلفنی با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین گفت‌وگو کرده است و دو طرف با یکدیگر توافق کرده اند تا گفتگوها را تا حصول توافق ادامه دهند.

شان اولیور، مدیر بخش سرمایه گذاری در موسسه ” ای ام پی کپیتال اینوستمنت” گفت: بازارها به دنبال اتفاقات مهم تر و بزرگ‌تری در جریان جنگ تجاری هستند. جنگ تجاری اکنون به مهم ترین عامل تعیین مسیر بازارهای مالی تبدیل شده است و وقتی از دست ریسک های ژئوپلتیکی راحت شویم احتمالا شاهد یک روند صعودی قدرتمند خواهیم بود.

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی این کشور موفق به ثبت رکورد های جدیدی شدند. شاخص “داوجونز ایدانستریال اوریج”  با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸هزار و ۱۲۱.۶۸ واحد بسته شد، شاخص “اس اند پی ۵۰۰” با ۰.۲۲ درصد افزایش تا سطح ۳۱۴۰.۵۲ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی ” نزدک کامپوزیت” با افزایش ۰.۱۸ درصدی در سطح ۸۶۴۷.۹۳واحدی بسته شد.

دیوید کمپل، مدیر موسسه ” باس سانفراسیسکو” گفت: فاز نخست توافق تجاری بین چین و آمریکا حداقل گامی است که باید در مسیر درست برداشته شود. بازارها آماده جشن گرفتن توافق هستند.

از سوی دیگر مساله برگزیت که در دو سال اخیر به اصلی ترین عامل محرک بازارهای بورس و ارز اروپا تبدیل شده است، با وجود چندین مرتبه تمدید مهلت خروج و توافقات اولیه به نتیجه‌ای نرسیده است. نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد محافظه کاران طرفدار خروج با توافق از حزب کارگر طرفدار برگزاری رفراندوم مجدد با اختلاف اندکی پیش هستند، هر چند که احتمالا رای کافی برای تشکیل دولت را نخواهند داشت.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها عملکرد مثبتی داشتند تا جایی که شاخص “فوتسی ۱۰۰” بورس لندن با جهش ۰.۰۹ درصدی تا ۷۴۰۳.۱۳ واحد بالا رفت، شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس با افزایش ۰.۰۸ درصدی در سطح ۵۹۲۹.۶۲  واحد بسته شد و شاخص “دکس ۳۰” بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش ۰.۰۸ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۲۳۶.۴۲واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص “ایبکس ۳۵” ۰.۰۵ درصد بالا رفت و به ۹۳۲۴.۸۰  واحد رسید.

از سوی دیگر در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص “نیک کی ۲۲۵” بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۲۸ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۴۳۷.۷۷  واحدی بالا رفت، شاخص ” هانگ سنگ” بورس هنگ کنگ با افزایش ۰.۰۸ درصدی به ۲۶هزار و ۹۳۶.۲۶  واحد رسید.

در چین شاخص ” شانگ‌های  کامپوزیت ” با ریزش ۰.۴۱ درصدی در سطح ۳۸۷۵.۶۲  واحد بسته شد. در استرالیا شاخص “اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰” بورس سیدنی با ۰.۹۳ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۸۵۰.۶۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص ” تاپیکس” ژاپن صعودی بود.

در بازار طلای سیاه قیمت ها ریزشی بود. هر بشکه نفت ” وست تگزاس اینتر مدیت” با ۰.۱۵  درصد کاهش به ۵۸.۳۲  دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با کاهش ۰.۱۶  درصدی به ازای ۶۴.۱۷ دلار در هر بشکه مبادله شد.

همچنین در بازار فلزات گران بها، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با کاهش ۰.۱۷ درصدی به ۱۴۵۸.۹۷  دلار رسید. هر اونس نقره با کاهش ۰.۲۸ درصدی به ازای ۱۷.۱۴ دلار مبادله شد.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا