بین الملل

ترامپ چه قدرامریکا را بدهکارتر کرد؟

طی سه سال ریاست جمهوری ترامپ آمریکا ۳ تریلیون دلار بدهکارتر شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از بیزینس اینسایدر، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده که تا ابتدای ماه نوامبر میزان بدهی این کشور از ۲۳ تریلیون دلار عبور کرده است. افزایش مخارج دولتی و کاهش درآمدهای مالیاتی باعث شده است تا میزان کسری بودجه این کشور نیز در حال نزدیک شدن به یک تریلیون دلار باشد که یک رکورد جدید محسوب می‌شود.

طبق اعلام بنیاد ” پترسون”، حجم بدهی های آمریکا در حال حاضر از مجموع اندازه اقتصاد کشورهای چین، ژاپن و آلمان بیشتر است! با وجود وعده دوران انتخاباتی دونالد ترامپ برای کاهش بدهی و کسری بودجه، میزان بدهی این کشور تنها در سه سال نخست ریاست جمهوری وی بیش از سه تریلیون دلار افزایش پیدا کرده است.

همچنین بخوانید

از ژانویه ۱۹۹۳ تاکنون وزارت خزانه داری آمریکا اقدام به انتشار حجم بدهی‌های آمریکا می‌کند. میزان بدهی آمریکا در دوران ترامپ ۱۶ درصد افزایش داشته است که این رقم در مقایسه با افزایش ۴.۳ تریلیون دلاری ( ۴۱ درصدی) بدهی آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری اوباما عملکرد بهتری است.

مارک گلدواین- مدیر سیاست گذاری دفتر بودجه آمریکا- گفت: در سال‌های اخیر شاهد تغییر رویکرد محسوسی از طرف واشنگتن در خصوص مخارج بوده‌ایم. آمارها نشان می‌دهد که جمهوری خواهان نیز به مانند دموکرات ها رویکرد خود را به افزایش میزان کسری تغییر داده‌اند.

به گفته گلدواین، هر چند میزان بالای بدهی آمریکا احتمالا در میان مدت و بلندمدت به رشد اقتصادی لطمه می زند اما در کوتاه مدت پیامدهای آن روی رشد ناچیز است و همین مساله باعث می‌شود تا دولت ها توجه و تلاش کمتری برای کاهش میزان بدهی‌های خود کنند. با این حال کاهش نرخ بهره باعث شده است تا خطر بدهی‌ها کمتر شود: اکنون و به لطف کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، هر دلار بدهی، خطر کمتری برای رشد اقتصادی در مقایسه با هشت سال پیش دارد.

لازم به ذکر است که بانک مرکزی آمریکا در طول سال جاری سه مرتبه نرخ بهره را کاهش داده و اکنون آن را به سطح ۱.۵ تا ۱.۷۵ درصد رسانده است با این حال بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان معتقدند دست کم در کوتاه مدت نباید انتظار کاهش نرخ بهره بیشتر را داشت.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا