صنعت، معدن، تجارت

مداخلات سیاسی اجرای توافق اورآسیا را متوقف نمی‌کند

وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اورآسیا از افزایش ۲۷ درصدی واردات کشورهای عضو این اتحادیه از ایران خبر داد و گفت: تعرفه های ترجیحی در گمرکات کشورهای عضو عملیاتی شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، برونیکا نیکیشینا امروز یکشنبه ۱۰ آذر ۹۸ در همایش بزرگ تجارت با اورآسیا با تأکید بر اینکه فشارهای سیاسی و مداخلات سایر کشورها منجر به توقف اجرایی شدن توافقنامه تجاری ایران و اورآسیا نخواهد شد، گفت: از زمانی که هنوز توافقنامه تجارت ترجیحی میان ایران و اورآسیا اجرایی نشده بود، تجار این کشورها علاقه مند به تجارت با ایران بودند و خوشبختانه پس از امضای این توافقنامه صادرات محصولات ایرانی به اتحادیه اورآسیا با ۲۷ درصد رشد مواجه شده است.

وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اورآسیا بیان کرد: در زمان کوتاهی که این توافقنامه به امضا رسیده، سطح مناسبات اقتصادی به خوبی پیش رفته است و بر این اساس مذاکراتی هم آغاز خواهد شد تا بتوانیم سطح توافقنامه تجارت ترجیحی را به تجارت آزاد ارتقا دهیم.

وی تصریح کرد: توافقنامه های لازم به صورت رسمی امضا شده و کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا می توانند راجع به واردات ایران اقدام نمایند، ضمن اینکه گمرکات کشورهای عضو این اتحادیه نیز تعرفه های ترجیحی را اعمال خواهند کرد.

به گفته نیکیشینا از وزارت امور خارجه ایران نیز نامه ای دریافت شده که تعرفه های ترجیحی در گمرکات ایران نیز برای کشورهای عضو اتحادیه عملیاتی شده است، این در حالی است که اکنون برای صدور گواهینامه های مبدأ نیز مشکلاتی وجود دارد و در آینده نزدیک اطلاعات آن را نیز در اختیار ایران قرار خواهیم داد.

وی گفت: اکنون ۳۴ منطقه مختلف عضو اتاق های بازرگانی ایران در زمینه صدور گواهی مبدأ هستند و امیدواریم بتوانیم در زمینه صدور گواهینامه مبدأ نیز به صورت فیزیکی، کاغذهای سربرگ داری را تبادل کنیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا