صنعت، معدن، تجارت

نامه واعظی به چند وزیر برای لغو نمایشگاه‌های دریایی موازی

رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران، از نامه رئیس دفتر رئیس جمهور به تعدادی از وزرا برای پرهیز از موازی کاری در برگزاری نمایشگاه های دریایی متعدد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسین ابراهیم زاده فاضل گفت: انجمن مهندسی دریایی نامه ای به دفتر رئیس جمهور ارسال کرد که در آن به وجود نمایشگاه های متعدد دریایی اشاره شده بود و از رئیس جمهور درخواست داشتیم تا به دستگاههای دولتی نسبت به برگزاری نمایشگاه های متعدد دریایی، تذکر بدهد.

وی ادامه داد: طی نامه ای که محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور به وزرای مربوطه و همچنین دبیر شورای عالی مناطق آزاد ارائه کرده، اعلام شده که تنها باید نمایشگاه صنایع دریایی از سوی انجمن مهندسی دریایی ایران برگزار شود و سایر دستگاه های دولتی از جمله سازمان منطقه آزاد کیش که قرار است نمایشگاهی را در دی ماه امسال با نام نمایشگاه صنایع دریایی در جزیره کیش برگزار کند، با هدف جلوگیری از موازی کاری و اتلاف منابع، برگزاری چنین نمایشگاه هایی را لغو کنند.

ابراهیم زاده فاضل، در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه این انجمن چه تلاش‌هایی برای تجمیع نمایشگاه‌های دریایی مختلف و جلوگیری از موازی‌سازی در این حوزه داشته است، گفت: پیش از این تلاش کردیم تا نمایشگاه‌های دریایی یکی شودکه در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با سازمان بنادر و دریانوردی در شورای عالی صنایع دریایی امضا کردیم که نمایشگاه‌ها یکسان شود.

رئیس انجمن مهندسی دریایی افزود: در این راستا مقرر بود سازمان منطقه آزاد کیش نیز نمایشگاه دریایی برگزار کند که طی پیگیری‌های ما رئیس دفتر رئیس جمهور در نامه‌ای به وزرای علوم و صنعت و معدن و تجارت و رئیس شورای عالی مناطق آزاد ارسال کرد و در آن اعلام شد که انجمن مهندسی دریایی متولی نمایشگاه‌های دریایی است و باید این رویداد را انجام دهد و در این نامه تأکید شده است دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی و بقیه ارگان‌های دریایی هم از ورود به این حوزه جلوگیری کنند.

ابراهیم زاده فاضل افزود: به هر حال برگزاری نمایشگاه در دنیا توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و بخش دولتی ورود نمی‌کند اما اینکه اینجا دولت تصمیم‌گیری می‌کند که نمایشگاهی را برگزار کند که برند آن متعلق به انجمن مهندسی دریایی است قابل قبول نیست و شورای عالی صنایع دریایی که در مورد موضوعات دولتی تصمیم می‌گیرد، در این باره هم نباید تصمیم بگیرد؛ پس انجمن همه تلاش‌های خود را انجام می‌دهد که هماهنگی‌ها انجام شود اما اینکه دولتی‌ها دور هم بنشینند تا برای شرکت‌های خصوصی تصمیم بگیرند، مورد قبول ما نیست.

وی گفت: نباید سازمان بنادر و دریانوردی و یا دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی تصمیم بگیرند که همایش و نمایشگاه را چگونه برگزار کنیم.  

رئیس انجمن مهندسی دریایی افزود: ما یک نمایشگاه و همایش دولتی موفق نداشته‌ایم و اصولاً این کارها در حیطه اختیارات بخش خصوصی است؛ اما متأسفانه مدیران ما تلاش می‌کنند برندهای محبوب را مصادره کنند.

فاضل ادامه داد: ما در انجمن مهندسی دریایی تلاش کردیم این را به دولتی‌ها تفهیم کنیم و تفاهم‌نامه‌ای هم با سازمان بنادر و دریانوردی و شورای عالی صنایع دریایی به امضا رساندیم که نمایشگاه‌های دریایی تجمیع شود. حال آنکه برخی دوستان تخطی می‌کنند و ما نمی‌توانیم مانع آنها شویم.

وی با اشاره به برگزاری بیست و یکمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی صنایع دریایی و دریانوردی گفت: در این نمایشگاه به محورهایی نظیر طراحی و ساخت شناور و تجهیزات دریایی، لجستیگ و حمل و نقل دریایی، اقتصاد دریا، گردشگری دریایی و سرمایه‌های انسانی، اجتماعی و فرهنگی پرداخته شده است.

رئیس انجمن مهندسی دریایی افزود: همچنین با صندوق شکوفایی و نوآوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور نیز هماهنگی‌هایی شده است و آنها مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات به استارت‌آپ‌ها برای حضور در نمایشگاه امسال پرداخت می‌کنند که در این راستا، ما نیز به عنوان انجمن در تخصیص غرفه به استارت‌آپ‌ها تخفیفاتی اعمال می‌کنیم.

فاضل گفت: برگزاری این همایش از سوی انجمن مهندسی دریایی ایران با تأیید دبیر کمیسیون‌ انجمن‌های علمی ایران و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

رئیس انجمن مهندسی دریایی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر درآمدزایی این انجمن از محل برگزاری همایش و نمایشگاه های دریایی خاطرنشان کرد: این رویداد به هیچ وجه علمی نیست و درآمدهایی که به دست می آوریم بلافاصله در همایش و مجامع عمومی ما مصرف می شود؛ چرا که همایش صنایع دریایی سودآور نیست؛ ضمن اینکه در مجامع عمومی انجمن نیز سالانه درآمدها و هزینه هایی که انجمن مهندسی دریایی در طول سال وارد یا خارج می شود، به اعضای این مجمع گزارش می‌شود.

در جلسه هماهنگی و بررسی بیست و یکمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی که بعدازظهر امروز یکشنبه ۱۰ آذر توسط انجمن مهندسی دریایی و با حضور نمایندگان برخی از بخش‌های مختلف دریایی اعم از دولتی و خصوصی برگزار شد، اظهار داشت: این همایش و نمایشگاه جانبی آن از ۱۱ تا ۱۳ دی‌ماه در جزیره قشم با هدف تبادل نظر میان فعالان بخش خصوصی صنایع دریایی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه قرار است در بیانیه پایانی همایش صنایع دریایی، به مشکلات این صنعت به صورت کاربردی اشاره شده و از کلی گویی پرهیز شود، گفت: تا کنون ۷۰ مقاله به این همایش ارسال شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا