بانکبانک و بیمه

الگوی حمایتی بانک مسکن از ساخت و ساز در بافت فرسوده

مدیر امور اعتباری بانک مسکن حمایت و پشتیبانی از تولید و عرضه مسکن در بافت فرسوده شهرها را یکی از مهم ترین محورهای سیاست های اعتباری این بانک اعلام کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدحسن علمداری، مدیر امور اعتباری بانک مسکن با بیان اینکه بانک مسکن طی سال های اخیر حمایت ویژه ای از تولید و عرضه مسکن در بافت فرسوده داشته است، به پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: یکی از مهم ترین محورهای حمایتی در حوزه تخصیص اعتبار برای پرداخت تسهیلات مشارکت مدنی بانک مسکن در محدوده هسته قدیمی شهرها برای افزایش سرعت بازآفرینی و نوسازی بوده است. در این راستا نیز تنها بانک عامل فعال در این حوزه محسوب می شود.

وی به کارنامه عملکرد بانک مسکن در این حوزه اشاره و اظهار کرد: بانک مسکن از ابتدای دوره تا ۲۵ آبان ماه سال جاری مجموعا برای ساخت ۶ هزار و ۵۸۸ واحد مسکونی تسهیلات نوسازی اختصاص داده است که از این میان یک هزار و ۴۸۴ فقره آن به تهران اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه روند نوسازی و بازآفرینی بافت فرسوده شهر تهران در مقایسه با سایر استان های کشور جلوتر است، عنوان کرد: در بازه زمانی مذکور مدیریت شعب شرق تهران ۶۴۰ فقره، مدیریت شعب غرب تهران ۴۴۴ فقره و مدیریت شعب مرکز تهران ۴۰۰ فقره تسهیلات نوسازی به متقاضیان ارائه کرده اند.

مدیر امور اعتباری بانک مسکن در عین حال به مجموع تسهیلات بازآفرینی اعطا شده به متقاضیان سراسر کشور تا ۲۵ آبان ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: در این مدت مجموعا رقمی معادل ۱۶۰ میلیارد و ۴۴۸ میلیون و ۶۴۹ هزار تومان تسهیلات پرداخت شده است.

علمداری همچنین تصریح کرد: یکی از مهم­ ترین محرک ­های رونق نوسازی در محدوده بافت فرسوده، تسهیلات ساخت بدون سپرده مخصوص ساخت‌ و ساز در بافت فرسوده است. مسیر پرداخت تسهیلات ساخت بدون سپرده با اولویت تعیین شده برای تزریق منابع به بافت فرسوده، بدون معطلی در جریان است.

مدیر امور اعتباری بانک مسکن در عین حال از پیگیری برای افزایش سقف تسهیلات مشارکت مدنی ویژه بافت فرسوده خبر داد و تاکید کرد: با توجه به افزایش هزینه های ساخت وساز و توجه ویژه بانک مسکن برای حمایت از ساخت و عرضه مسکن در بافت فرسوده، مذاکرات اولیه ای با بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی برای افزایش سقف تسهیلات مشارکت مدنی بافت فرسوده انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بررسی‌های کارشناسان اقتصادی درباره ظرفیت نهفته در بافت‌های فرسوده نشان می‌دهد در صورت تحریک موثر سرمایه‌ گذاری در بافت‌های فرسوده با اهرم تسهیلات بانکی، رونق ساخت و سازهای مسکونی و به تبع آن ساخت‌وسازهای تجاری در این محدوده از شهرها، می‌تواند به رشد ارزش افزوده بخش ساختمان و در نتیجه رشد مثبت اقتصاد منجر شود. نوسازی بافت‌های فرسوده به‌دلیل پایین بودن هزینه تملک زمین و ساخت و ساز در مقایسه با سایر مناطق شهرها، صرفه اقتصادی برای سرمایه‌گذاران به همراه دارد.

بررسی آمار ساخت وساز در محدوده بافت فرسوده شهر تهران نیز نشان ­دهنده پیشتازی این محدوده از سایر نقاط شهری است. کارشناسان و تحلیلگران بازار مسکن معتقدند یکی از مهم­ ترین محرک­ های رشد ساخت وساز در بافت ناکارآمد میانی شهر، مربوط به تسهیلات تخصیص یافته با امتیاز ویژه در بافت فرسوده پایتخت است که از سوی بانک مسکن در حال پرداخت است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا