انرژی

ژاپنی‌ها به پالایشگاه نفت آبادان رسیدند

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، سعید محجوبی با اشاره به پروژه‌های در دست اجرای پالایشگاه آبادان گفت: برای اجرای پروژه کاهش مصرف انرژی با شرکتهای ژاپنی جی جی سی (JGC) و ماروبنی (Marubeni)، تفاهمنامه (MOU) امضا شده که در صورت توافق نهایی تا چهار ماه آینده آثار مثبتی را در روند کار پالایشگاه شاهد خواهیم بود.

وی در مورد پروژه‌های در دست اجرای فاز دوم توسعه پالایشگاه آبادان، اعلام کرد: واحدهای تقطیر در اتمسفر و خلأء، واحدهای آپ‌گریدینگ، واحدهای تکمیلی در ارتباط با سوخت سبز همچون واحد تصفیه نفت و گاز، تصفیه نفت سفید، ایزومریزاسیون نفت و گاز، واحدهای گوگردسازی، تصفیه گاز با آمین و واحد هیدروژن، واحد نیتروژن و واحدهای جانبی با واحد برق و بخار (مولدهای برق و تصفیه آب) بعنوان پروژه‌های قابل اجرا در فاز دوم پالایشگاه آبادان خواهد بود.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: با وارد مدار شدن فاز دوم پالایشگاه آبادان، تولید این پالایشگاه با خوراک ۳۶۰ هزار بشکه در قالب یک پالایشگاه استاندارد و با تولید محصولات یورو ۵ خواهد بود.

همچنین بخوانید

وی اظهار کرد: جایگزینی واحدهای جدید با واحدهای قدیمی، به حداقل رساندن میزان گوگرد موجود در محصولات نفت و گاز، نفت‌سفید و بنزین و ایجاد سوخت سبز بعنوان مزایای اجرای فاز دوم پالایشگاه آبادان است.

پالایشگاه نفت آبادان، بزرگترین پالایشگاه ایران است که در شهر آبادان، استان خوزستان قرار دارد. ساخت این پالایشگاه در سال ۱۲۹۱ به پایان رسید و تا آغاز جنگ ایران و عراق در سال ۵٩ بزرگترین پالایشگاه‌ دنیا با ظرفیت تصفیه ۶۲۸ هزار بشکه در روز بود.

طرح توسعه پالایشگاه آبادن در سه فاز تعریف شده است. در فاز نخست طرح توسعه ظرفیت واحد تقطیر ٨۵ از ١٣٠ به ١٨٠ هزار بشکه در روز افزایش یافت و واحد تقطیر در خلأء ٢٠٠ با ظرفیت ٧٠ هزار بشکه در روز و واحد کاهش گرانروی با ظرفیت ٢۵ هزار بشکه در روز برای کاهش نفت کوره و تامین خوراک واحد کت کراکر از سال ٨۴ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

براساس اعلام وزارت نفت، در فاز دوم، طرح تثبیت ظرفیت فعلی و ارتقای کیفیت محصولات تولیدی پالایشگاه مدنظر قرارگرفت. در این پروژه، واحدهای تقطیر در اتمسفر و خلأء و واحدهای تصفیه بنزین، نفت‌سفید، نفت‌گاز، گوگردسازی، احداث مجتمع کت کراکر دوم، افزایش بنزین و سایر واحدهای جانبی احداث می‌شود، این پروژه توسط شرکت ملی مهندسی ساختمان پالایش و پخش در حال پیگیری است.

فاز سوم، احداث مجتمع کت کراکر والکیلاسیون، ایزومراسیون بوتان و نوسازی واحد اسید را شامل می‌شود که هدف از این پروژه تولید بیشتر بنزین و کاهش نفت کوره است که میزان تولید بنزین پس از اجرای این پروژه ۶ میلیون لیتر در روز افزایش می‌یابد.

در طرحهای توسعه‌ای پالایشگاه آبادان توجه به مسائل زیست محیطی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. انواع مختلف فیلترها و اسکرابرها برای جلوگیری از آلودگی هوا، تصفیه پساب صنعتی و سیستم مدار بسته آب خنک‌کننده‌ها استفاده خواهد شد که با برخورداری این واحدها  از فناوری جدید، میزان ضایعات انرژی به حداقل خواهد رسید.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا