امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

وزارت جهاد کشاورزی: گزارشی از قاچاق خاک کشاورزی نداریم

معاون خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی، با بیان اینکه قانون جدید حفاظت از خاک در حال چکش‌کاری برای تدوین‌ آیین‌نامه‌ها است و به زودی به هیئت دولت ارسال می‌شود گفت: بر اساس این قانون هرگونه تخریب، آلودگی و قاچاق خاک مجازات سنگینی برای متخلفان خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم، علیمراد اکبری معاون خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی امروز در مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک اظهار کرد: آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک نهایی شد و در حال چکش‌کاری آیین‌نامه‌های آن هستیم تا به این زودی این آیین‌نامه‌ها برای تصویب به هیئت دولت برود.

وی افزود: این آیین‌نامه‌ها با همکاری مشترک با دستگاه‌های مختلف مانند سازمان‌ جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و سازمان حفاظت از محیط زیست تدوین شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در قانون حفاظت از خاک برای متخلفانی که اقدام به تخریب، فرسایش،‌ آلودگی، تغییر کاربری یا قاچاق خاک جرائم سنگینی در نظر گرفته شده است.

اکبری در پاسخ به سوالی درباره صادرات خاک و قاچاق این محصول به خارج از کشور گفت: تا به امروز مجوزی به صادرات خاک کشاورزی داده نشده است و تنها خاکی که از کشور خارج می‌شود خاک صنعتی و مربوط به معادن است که صادرات آن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجوزهای مربوطه را دارد.

گزارشی از قاچاق خاک کشاورزی نداریم

وی اظهار داشت: در فضای مجازی به موضوع قاچاق خاک پرداخته شده است  اما در ۵ سال گذشته که بنده در معاونت خاک و آب حضور دارم حتی یک گزارش از قاچاق خاک دریافت نکرده‌ام.

معاون خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: اعداد و ارقامی که درباره میزان فرسایش خاک در کشورمان مطرح می‌شود بسیار متفاوت است به طوریکه برخی میزان فرسایش را تا ۱۵ تن در هکتار نیز عنوان می‌کنند اما باید توجه داشت که هنوز مبنای دقیقی برای پذیرش رقم فرسایش خاک در کشور نداریم.

اکبری در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد که میزان فرسایش خاک با توجه به اینکه کشورمان در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد از متوسط جهانی به طور طبیعی بالاتر است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا