خودروصنعت، معدن، تجارت

دلالان باعث افزایش قیمت‌ خودرو شدند/ فروش فوری تاثیر مثبت بر بازار دارد

قائم مقام مدیر در امور فروش گروه خودروسازی سایپا ضمن اعلام اینکه برد فروش فوری‌ها برای تنظیم بازار بیشتر بوده و کارایی بهتری برای بازار داشته است، گفت: با مکانیزم‌های صورت گرفته در دو خودروسازی بزرگ کشور در امر فروش‌فوری، محصولات به دست مصرف‌کنندگان واقعی رسیده و دست واسطه‌ها کوتاه شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ایسنا، مجید باقری  در رابطه با علت افزایش قیمت‌های اخیر خودرو در بازار، اظهار کرد: دسته‌ای از عوامل متعدد همزمان با شرایط خاص در صنعت خودرو و کشور، باعث شد که حباب کاذبی در قیمت‌های خودرو ایجاد شده و روند آرامشی که طی یک ماه گذشته وجود داشت، دچار تغییرات ملموسی شود.

قائم مقام مدیر در امور فروش گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه استنباط بازار از قیمت خودرو این بوده است که شاید تولید خودرو کاهش پیدا کرده است، گفت: طبق آمارهای اعلام شده توسط وزارت صمت، در نیمه نخست سال جاری به طور میانگین ۳۵ درصد تولید خودرو کاهش پیدا کرده است. همچنین طرح‌های پیش‌فروش با موعد تحویل سه ماهه دوم سال آینده، از جمله عواملی هستند که در ذهن فعالان بازار این موضوع را تقویت کرده که خودروسازان نمی‌توانند تیراژ خود را بالا برده و در واقع بتوانند خودروهای مشتریان را زودتر تحویل دهند.

وی افزود: علاوه‌ براین به طور خاص در مورد محصولات خانواده سایپا، خبر بسیار مهم خروج پراید از چرخه تولید، تاثیر بسیار زیادی داشته است. موضوعات مرتبط با افزایش نرخ سوخت هم که مزید بر علت شد. همه این عوامل سبب شد که ما احساس کنیم، واسطه‌ها بسیار در حال نقش‌آفرینی هستند. به همین دلیل علیرغم تلاش برای آنکه بتوانیم به تعهدات خود زودتر عمل کرده و تحویل را تسریع کنیم، مقداری حباب کاذب در بازار خودرو ایجاد شد.

این مقام سایپا ضمن اعلام اینکه در یکی- دو مرحله، فروش فوری محصولات پراید در دستور کار قرار گرفته است، در رابطه با آثار برنامه‌های فروش فوری بر بازار خودرو اظهار کرد: برد فروش فوری برای تنظیم بازار بسیار بیشتر از پیش‌فروش‌ها بوده است. پیش‌فروش‌ها اطمینان‌خاطری را در ذهن مشتریان ایجاد می‌کند که تولید استمرار داشته و برای یک تاریخ خاص در چند ماه آینده، مشتری خودرو خود را رزرو کرده و در همان تاریخ تحویل خواهد گرفت.

فروش فوری باعث کاهش قیمت‌های بازار می‌شود

وی افزود: فروش‌فوری‌ها برای بازار کارایی بهتری داشته است. در گروه خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو نیز، مکانیزم‌هایی طراحی شده که فروش‌های فوری به دست مصرف‌کننده واقعی برسد. به طور مثال ما علیرغم اینکه به نقدینگی کل محصول احتیاج داریم، اما چهار میلیون تومان وام بر روی محصولات قرار می‌دهیم. این وام علاوه بر اینکه کمک به اقشار کم درآمد جامعه برای خرید محصول خواهد بود، باعث خواهد شد به واسطه این وام، یکسال خودرو در رهن سایپا باشد. این بدین معناست که مشتری خودرو را به محض آنکه تحویل گرفت، نتواند سریعا وارد دلال‌بازی‌ها شده و خودرو را در بازار به قیمت‌های کاذب بفروشد.

باقری تاکید کرد: بنابراین مصرف‌کننده واقعی می‌تواند خرید انجام دهد. زمانی که مصرف‌کننده واقعی بتواند خرید خود را از خودروساز انجام دهد، بدیهی است که حضورش در بازار و هیجانات کاذب کمرنگ شده یا خنثی می‌شود.

قائم مقام مدیر در امور فروش گروه خودروسازی سایپا با اشاره به شرایط لازم فروش‌فوری‌ها، خاطرنشان کرد: ایده دیگری ما این بوده است که اعلام شده افرادی که طی ۱۸ ماه گذشته از سایپا یا ایران‌خودرو، خرید داشته‌اند، یا افراد زیر ۱۸  نمی‌توانند در طرح فروش‌فوری‌ها شرکت کنند و به عبارتی سیستم‌های ثبت‌نام پیش از آنکه فرد وارد ثبت نهایی شود، این موضوعات را کنترل می‌کند. همه این‌ها مکانیزم‌هایی هستند که به ناچار انجام می‌شود تا تنها مصرف‌کننده واقعی شناسایی شده و دست واسطه‌ها کوتاه شود؛ بنابراین تاکید ما براین است که فروش‌فوری‌ها می‌تواند تاثیر فوری و موثری بر بازار و تعدیل قیمت‌ها داشته باشد.

وی در پایان اظهار کرد: با وجود اینکه شرایط بسیار پیچیده بوده است اما هفته گذشته ۳۰۰ هزارمین خودرو را هم تحویل داده‌ایم. این گام بسیار مهمی است که توانسته‌ایم به این سمت حرکت کنیم که از ابتدای سال، ۳۰۰ هزار خودروی مشتریان را تحویل بدهیم. با توجه به اینکه در خودروسازی در نیمه دوم سال تولید بهتر از نیمه اول سال خواهد بود، احتمالا این روند را تسریع کرده و شرایط بهتر خواهد شد. امیدواریم با تسریع در روند تحویل‌ها، تعهدات کاهش یابد و بازار برای شب عید آرام شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا