صنعت، معدن، تجارت

لاستیک سنگین را احتکار نمی‌کنیم/ ۶۰ درصد سود لاستیک در جیب دلال

عضو انجمن تایرسازان از اختصاص ارز دولتی به واردات بی رویه لاستیک کامیون انتقاد کرد؛ اما اتهام احتکار لاستیک از سوی تولیدکنندگان را وارد ندانست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی اکبر مشرفی امروز در جمع خبرنگاران در خصوص خودداری برخی تولیدکنندگان تایر و لاستیک از عرضه آن به بازار به بهانه گران شدن قیمت بنزین،  اظهار داشت: قطعا چنین چیزی نداریم و انبارهای ما همیشه در حداقل ظرفیت خود هستند و ما هر روزع گزارش وضعیت انبارهای خود را به وزارت صنعت، معدن وتجارت ارائه می دهیم.

وی افزود: من اساسا احتکار لاستیک را رد می کنم.

این فعال صنعت لاستیک با بیان اینکه تولید لاستیک سنگین باری و اتوبوسی کاهش شدیدی داشته است، گفت: متأسفانه در ماه های اخیر لاستیک سنگین به مقدار بسیار زیادی واردات داشته ایم و ای موضوع بازار تولیدکنندگان داخلی را دچار مشکل کرده است. ایران تنها لاستیک ساز رادیال باری و سنگین در منطقه است؛ امروز به شدت در بازار داخلی برای فروش لاستیک های سنگین دچار مشکل هستیم امیدواریم وزارت صنعت به تولید نگاه بهتری داشته باشد و کمک کند تا بتوانیم میزان تولید را روز به روز افزایش دهیم و نیاز داخل به لاستیک باری و اتوبوسی سنگین را تأمین کنیم.

عضو انجمن صنفی صنعت تایر دخصوص اینکه تایرسازان داخلی با هدف افزایش قیمت بلاستیک کامیون و اتوبوس، تولید این نوع تایر را کاهش داده اند، بیان کرد: این موضوع صحت ندارد و ما توانستیم رکورد تولید روزانه یک هزار و ۱۰۰ حلقه لاستیک سنگین ثبت کنیم. بنابراین خودداری تایرسازان از تولید لاستیک سنگین برای افزایش قیمت آن، صحت ندارد.

وی افزود: دولت باید با کنترل واردات و ایجاد تعرفه بر واردات لاستیک، از صنعت داخلی حمایت کند؛ اما از آنجایی که واردات همیشه امکان پذیر است، صنعت داخلی دچار معضل می شود و این معضل را به راحتی نمی توان برطرف کرد. از وزارت صنعت، معدن و تجارت می خواهیم تا از تولید داخل لاستیک حمایت بیشتری شود.

وی در خصوص واردات لاستیک سنگین با ارز دولتی و عرضه آن با قیمت پایینتر از قیمت تمام شده تولید داخل نیز تصریح کرد: در ایران سالیانه بین ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار حلقه لاستیک باری و اتوبوسی (سنگین سیمی) نیاز است چون عمدتا کامیون داران مایل به استفاده از لاستیک های سیمی هستند تا نخی؛ اما در کشور حداکثر ۳۵۰ هزار حلقه را تولید می کنیم و مابه التفاوت آن را چاره ای جز واردات نداریم. اما متأسفانه در چند ماه گذشته بیش از نیاز کشور، لاستیک وارد شده است.

مشرفی لاستیک های وارداتی را، تایرهای چینی و نسبتا با کیفیت پایینتر از تولید داخل و ارزانتر از آن دانست و یادآور شد: زمانی که واردات صورت می گیرد، سازمان استاندارد نظارت چندانی بر محموله های وارداتی ندارد و تایرهایی با کیفیت پایین وارد کشور می شوند و تولیدکننده را دچار مشکل می کنند.

وی با بیان اینکه در زمانی که کمبود لاستیک فشار سنگینی به صنعت حمل و نقل وارد کرده بود، دولت واردات آن را با ارز دولتی در دستور کار قرار داد، گفت: در حال حاضر دیگر نیازی به این کار نیست و باید تولید داخل را از ضعیف شدن نجات دهیم.

این تولیدکننده لاستیک با بیان اینکه باید به سمت تولید لاستیکی برویم که برای محیط زیست ایجاد مشکل نکند، اظهار کرد: در حال حاضر هیچ نوع ماده آروماتیک در تولید لاستیک های داخلی استفاده نمی کنیم ضمن اینکه توانسته ایم با تولید لاستیک های با کیفیت و RR پایین، تا ۱ درصد از مصرف سوخت را نیز در خودروها کاهش دهیم.

مشرفی درباره قیمت لاستیک نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی لاستیک، محصولات خود را با قیمتی تا ۶۰ درصد ارزانتر از بازار به فروشنده ها می دهند که متأسفانه این مابه التفاوت به جیب دلالان می رود. این یک مشکل بزرگ کشور در بسیاری از کالاهاست که هم تولیدکننده متضرر می شود و هم مصرف کننده نهایی؛ در هر صورت بازار آزادی وجود دارد و قیمتی که در بازار آزاد برای لاستیک به مصرف کننده نهایی داده می شود، بسیار گرانتر از آن چیزی است که تولیدکننده به بازار می دهد. باید این اختلاف قیمت بین تولیدکننده و مصرف کننده به سود تولیدکننده کاهش یابد تا تایرسازان بتوانند با استفاده از سود آن، به سمت افزایش کمیت و کیفیت تولید و درنتیجه کاهش قیمت حرکت کنیم.

خاطرنشان می شود رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت ابتدای هفته جاری از برخورد وزارت صمت با لاستیک سازانی که از عرضه محصولات خود به بازار به بهانه افزایش قیمت بنزین و تأثیر آن بر سایر کالاها 

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا