بورس

تقویت ۲۵ واحدی شاخص کل بورس/ رد پای کم‌رنگ نقدینگی در تالار شیشه‌ای

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز شنبه ۱۲ تیرماه ۹۵ با افزایش ۲۵ واحدی به رقم ۷۳ هزار و ۹۶۵ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن اما بدون تغییر محسوسی عدد ۱۳ هزار و ۷۴۳ واحد را تجربه کرد. امروز شاخص سهام آزاد شناور با کاهش ۲۲ واحدی به عدد ۸۳ هزار و ۱۱ واحد رسید، شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش ۷ واحدی به رقم ۵۱ هزار و ۴۱۰ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش ۱۱۴ واحدی عدد ۱۶۳ هزار و ۷۹۵ واحد را به نمایش گذاشت. امروز همچنین شاخص کل فرابورس آی‌فکس با افزایش یک واحدی روی رقم ۷۷۷ واحد ایستاد.

براساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی ۳ شرکت همراه اول با ۳۵ واحد، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با ۲۹ واحد و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با ۲۶ واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی ۳ شرکت کشتیرانی ج.ا.ا با ۳۴ واحد و بانک کارآفرین و ماشین‌سازی اراک هریک به میزان ۲۲ واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

 ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از ۲۴۵ میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن ۷۸۵ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۶۱ هزار و ۲۲۸ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز، نماد معاملاتی شرکت‌های سایپا شیشه، حق تقدم خرید سهام رادیاتور ایران، معادن منگنز ایران، سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان، بهنوش ایران، حق تقدم استفاده نشده بیمه سامان، سرمایه‌گذاری صنایع ایران، اوراق اجاره صچاد، اوراق اجاره ثشرق، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس خوزستان از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد خوزستان، نساجی بروجرد، اوراق مشارکت میدکو، اوراق مشارکت شهرداری قم، سرمایه‌گذاری ساختمانی بین‌المللی نام‌آوران مهندسی، توسعه سرمایه‌گذاری کشاورزی آرین توسکا، احیاء صنایع خراسان، ساختمان اصفهان، گروه تولیدی مهرام، سازه پویش، مهرکام پارس، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، کارخانه چینی ایران، صنعتی بهشهر متوقف شدند.

امروز همچنین بلوک ۲۴.۱۱ درصدی سرمایه‌گذاری رنا از سوی شرکت‌های تجارت الکترونیک خودروی تابان و پیشگامان بازرگانی ستاره تابان وابسته به گروه سایپا به قیمت پایه هر سهم ۵۰۶۳ ریال روی میز فروش گذاشته شد که به نظر می‌رسد، تا این لحظه نتوانسته خریداری را برای خود دست و پا کند هرچند که هم‌اکنون در تابلوی معاملات آمارها حاکی از انجام شدن این معامله به ارزش بیش از ۳۶۶ میلیارد و ۳۲۸ میلیون تومان دارد.

 امروز ۱۵۹ میلیون حق تقدم استفاده نشده بانک آینده به ارزش کمتر از ۲ میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده منتقل شد.

در گروه مپنا نیز امروز معاملات انتقالی به جابجایی ۳۰ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲۴.۵ میلیارد تومان انجامید. در صنعتی دریایی ایران اما امروز ۱۴.۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۳.۵ میلیارد تومان کد به کد شد.

براساس این گزارش امروز بازار سهام بازاری متعادل و همراه با ورود ضعیف نقدینگی بود. بازاری که به نظر می‌رسید با تمرکز بر گروه خودرویی‌ها به دنبال وقوع خبرهای خوش در این گروه است هرچند که شوک حاصل از جابجایی مدیران عامل بانک‌ها و انتظار برای انتشار خبرهای جدید دیگری در زمینه جابجایی و عزل مدیران در روزهای آینده با اشراف به بازار گوش به زنگ خبرهای جدید از سوی دولت در این زمینه باشد.

 امروز بازار دوم بورس شاهد تکاپوی معامله‌گران کوتاه مدت نگر برای خرید سهام شرکت‌های کوچک و برخوردار از سهام شناوری پایین بود. در این گروه کیسون خبرداده که پرونده انتقال این نماد از بازار پایه توافقی به بازار دوم فرابورس در دستور کار هیأت پذیرش قرار گرفته و هم‌اکنون در فهرست انتظار است.

 امروز در گروه خودرویی‌ها معامله بلوکی سرمایه‌گذاری رنا در حالی مورد توجه سهامداران خودرویی قرار گرفته که روند معاملات سهام در این گروه امروز متعادل و کم نوسان بود. در این گروه سایپا در حالی توقف نماد معاملاتی خود را به نظاره نشسته که در مجمع اخیر سرمایه‌گذاری سایپا خبرهایی از واگذاری برخی دارایی‌های ثابت در این شرکت داده شده است.

این در حالی است که با نگاهی به روند معاملاتی سایپا در سال مالی گذشته و همچنین در سال جاری می‌توان به نحوه هزینه‌کرد مصارف و درآمدها و انتقال سهام شرکت‌های عجیب و غریبی همچون صنایع شیمیایی سینا به پوتفوی سرمایه‌گذاری سایپا به قیمت‌های گزاف تأمل کرد.

 امروز بازار سهام بازاری متعادل و کم نوسان بود که ردپای ضعیف نقدینگی برای ورود به بازار در کنار انتظار معامله‌گران برای آرامش فضای معاملات و همچنین تکاپو برای گرفتن خبرهای جدید از گروه‌های پیشرو بازار اصلی‌ترین رخدادهای آن بود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا