بورسفرابورس

ثبت بازدهی ۸۴ درصدی شاخص کل فرابورس از ابتدای امسال

در دومین هفته آذرماه، شاخص کل آیفکس با رسیدن به ایستگاه شماره ۴۱۶۰، برآیند مثبت ۱۰۰ واحدی را نسبت به ابتدای هفته به ارمغان آورد؛ به این ترتیب در پایان روز کاری چهارشنبه، شاخص کل فرابورس ایران نسبت به هفته قبل ۲.۴ درصد، نسبت به ابتدای ماه ۵.۳ درصد و از آغاز سال جاری ۸۴ درصد رشد را ثبت کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از فرابورس ایران، در هفته منتهی به ۱۵ آذر ۱۳۹۸، ارزش بازار فرابورس به رقمی بالغ بر ۴ میلیون و ۳۷۶ هزار میلیارد ریال افزایش یافت و بر این اساس، رشد آن نسبت به ابتدای سال ۷۰ درصد شد. لازم به ذکر است که ارزش بازار نسبت به هفته گذشته رشد ۳.۲ درصدی را تجربه کرد.

 آمار معاملات در یک نگاه

در طول هفته‌ای که با ۵ روز کاری سپری شد، ارزش معاملات روزانه تا حدودی روندی نوسانی داشت، با این حال شاهد معاملاتی به ارزش ۱۱ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال به صورت میانگین در هر روز بودیم. ارزش کل معاملات با ثبت مبلغی بیش از ۵۸ هزار میلیارد ریال در این هفته، افت ۱۴ درصدی را نسبت به هفته قبل داشت.

همچنین حجم کل معاملات طی این هفته ۸ هزار و ۹۴۹ میلیون ورقه بود که نشان می‌دهد به صورت میانگین، روزانه ۱۷۹۰ میلیون ورقه اوراق بهادار دادوستد شده است. بر اساس این آمار، حجم معاملات رشد ۱۸ درصدی را نسبت به هفته گذشته داشته است.

در خصوص تعداد دفعات معاملات هفتگی نیز باید به رشد ۳۵ درصدی نسبت به هفته گذشته اشاره کرد و گفت طی این ۵ روز، یک میلیون و ۵۱۲ هزار معامله بین سهامداران حقیقی و حقوقی مختلف انجام گرفته است.

 بازارها در یک نگاه

در هفته منتهی به ۱۵ آذرماه، بازار دوم نسبت به سایر بازارهای فرابورس ایران از ارزش معاملاتی بالاتری برخوردار بود. این بازار با معاملاتی به ارزش ۲۶ هزار میلیارد ریال، رشد ۲۰ درصدی را نسبت به هفته گذشته داشت.

همچنین حجم معاملات در این بازار ۳ هزار و ۶۰۰ میلیون ورقه بود که تقریبا معادل هفته قبل آن بود.

در رتبه دوم بازارهای مختلف فرابورس، بازار پایه قرار داشت که با ثبت ۱۵ هزار میلیارد ریال معامله، رشد دو برابری نسبت به هفته گذشته را ثبت کرد. حجم معاملات بازار پایه ۴ هزار و ۲۰۰ میلیون ورقه بود و در این زمینه در هفته جاری رشد ۶۶ درصدی نسبت به هفته قبل را تجربه کرد.

اما در رتبه سوم بازارهای مختلف فرابورس، بازار ابزارهای نوین مالی جای گرفت که به رغم افت ۶۳ درصدی ارزش معاملاتی نسبت به هفته گذشته، رشد ۱۰ درصدی در حجم معاملات را تجربه کرد. ارزش معاملات ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران در این هفته ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بود.

لازم به ذکر است تمامی بازارهای مختلف فرابورس ایران در هفته منتهی به ۱۵ آبان ۱۳۹۸، در زمینه تعداد معاملات رشدهایی چند ۱۰ درصدی را نسبت به هفته قبل‌تر دارا بودند.

 گروه‌های صنعتی در یک نگاه

در هفته‌ای که سپری شد در اتفاقی جالب رتبه اول صنایع فرابورسی به‌صورت همزمان به ۴ گروه مختلف تعلق گرفت. بر این اساس گروه‌های محصولات کاغذی، محصولات شیمیایی، مواد و محصولات دارویی و همچنین فلزات اساسی، هر یک با سهم ۸ درصدی از کل معاملات، در جایگاه اول قرار گرفتند. ارزش معاملات این ۴ گروه به صورت مجزا تقریبا ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بود.

گروه زراعت و خدمات وابسته نیز با ثبت معاملاتی به ارزش ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، سهم ۶ درصدی از کل معاملات را بر عهده داشت و در رتبه دوم قرار گرفت.

رویدادهای مهم در یک نگاه

در هفته منتهی به ۱۵ آذر، رویدادهای مهم فرابورس ایران عمدتا به بازار ابزارهای نوین مالی ارتباط داشت. به این ترتیب در هفته‌ای که پشت‌سر گذاشتیم سه نوبت عرضه اسناد خزانه اسلامی به ارزش مجموعا ۵۰ هزار میلیارد ریال انجام شد و این صکوک در قالب نمادهای «اخزا۸۰۱»، «اخزا۸۰۴» و «اخزا۸۱۲» برای اولین بار به بازار راه یافتند.  گفتنی است که مجموع تعداد اوراق منتشر شده برابر با ۵۰ میلیون ورقه بود.

 

همچنین در این هفته شاهد ارتقای یک نماد در بازار پایه بودیم و شرکت بازرگانی صنعتی آینده‌سازان بهشت پارس از تابلو پایه نارنجی به تابلو پایه زرد منتقل شد.

برای کسب اطلاعات آماری بیشتر در خصوص هفته‌ای که سپری شد به گزارش آماری منتشرشده در سایت فرابورس ایران مراجعه کنید.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا