بورسفرابورس

نوآوری‌های مالی و ابزارسازی از اهداف کلیدی تامین سرمایه دماوند

شصت‌وهفتمین نشست خبری «یک دیدار، یک عرضه» در آستانه پذیره‌نویسی سهام شرکت «‌‎تامین سرمایه دماوند‌‏» با حضور نمایندگان سهامداران و مدیرعامل آن و اهالی رسانه در فرابورس ایران برگزار شد.

امیرحسین ارضاء، نماینده هیات موسس تامین سرمایه دماوند، در ابتدای این نشست خبری اعلام کرد: تامین سرمایه دماوند، دهمین تامین سرمایه بازار سرمایه خواهد بود و سهامداران اصلی این تامین سرمایه، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و بنیاد مستضعفان هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از فرابورس ایران، نماینده هیات موسس تامین سرمایه دماوند اظهار کرد: برای تاسیس تامین سرمایه دماوند همواره همواره چند مفروضه را در نظر داریم؛ نخست اینکه سهام این شرکت در بازار سرمایه عرضه شود تا اهالی بازار نیز در آن حضور داشته باشند؛ هدفی که تبدیل به نقطه قوت این تامین سرمایه شده است و دوم آنکه به ابزارسازی بازارهای مالی کمک کنیم.

او با اشاره به فرصت استفاده از عرضه سهام این تامین سرمایه گفت: اگرچه نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از نتیجه عرضه اولیه داشت اما با توجه به تحلیل و بررسی کارشناسان و ارزندگی شرکت تامین سرمایه، تصور می‌کنم باید انتظار داشته باشیم یکی از رکوردهای عرضه تامین سرمایه به لحاظ میزان سهامداری در بدو تاسیس و شروع را در اختیار بگیریم.

به گفته ارضاء، در صحبت‌های میان هیات‌مدیره، بنیاد مستضعفان و غدیر بارها به تاسیس شرکت تامین سرمایه اشاره شد تا اهمیت آن مشخص شود. تامین سرمایه دماوند اولین تامین سرمایه‌ای است که قرار است به صورت سهامی عام از طریق پذیره‌نویسی در بازار سوم فرابورس تاسیس شود.

او درباره تلاش این تامین سرمایه برای توسعه فعالیت‌های ابزارسازی خود گفت: یکی از مهم‌ترین مباحث در علم اقتصاد و بازار سرمایه ابزارسازی و نوآوری‌های مالی است که اگرچه طی سال‌های اخیر تلاش کردیم در این حوزه حضور موثری داشته باشیم اما باید بیش از پیش تلاش کنیم و در آینده اهداف بزرگ‌تری را دنبال خواهیم کرد.

نماینده هیات موسس تامین سرمایه دماوند اعلام کرد که پیش از این در نظر داشتند ارتباطات بین‌المللی این تامین سرمایه را تقویت کنند و زمینه حضور سرمایه‌گذاران خارجی را هموار سازند اما با توجه به وضعیت کنونی تحریم‌ها این برنامه به آینده موکول شده است.

همچنین حسین بوستانی، مدیرعامل شرکت گسترش‌صنعت نوین ایرانیان، در تشریح ایده شکل‌گیری تامین سرمایه دماوند گفت: ایده تاسیس آن به زمانی برمی‌گردد که شرکت غدیر و بنیاد مستضعفان به عنوان دو مجموعه بزرگ اقتصادی کشور ضرورت تاسیس یک مجموعه مالی در بطن خود را احساس کردند.

او شرکت غدیر با ۴۱ هزار میلیارد تومان ارزش دارایی‌ها، را یکی از تنومندترین مجموعه‌های اقتصادی کشور عنوان کرد که پروژه‌های اقتصادی و مالی بزرگ متعددی را دست بررسی دارد و افزود: با توجه به ارزش دارایی‌ها و حجم پروژه‌ها، تاسیس تامین سرمایه مهم‌ترین قدمی بود که برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی این شرکت می‌شد برداشت.

بوستانی نحوه پذیره‌نویسی این تامین سرمایه را ویژگی متمایز آن از سایر تامین سرمایه‌های کشور دانست و گفت: تامین سرمایه دماوند، اولین تامین سرمایه‌ای است که پذیره‌نویسی‌ آن به صورت سهامی عام و با حضور و مشارکت سهامداران بازار شکل خواهد گرفت و آخرین تامین سرمایه‌ای است که با سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومانی وارد بازار می‌شود. البته ما این تعهد را داریم که این سرمایه را ظرف دو سال به ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش بدهیم.

در ادامه این نشست، محسن علیخانی، نایب رئیس هیات مدیره شرکت مالی و سرمایه‌گذاری سینا، با معرفی مختصر این شرکت، اعلام کرد: شرکت مالی و سرمایه‌گذاری سینا به عنوان بازوی مالی گروه بنیاد مستضعفان در بخش بازار سرمایه فعالیت می‌کند. این هلدینگ، زنجیره‌ای از خدمات مالی و سرمایه‌گذاری در حوزه بیمه، لیزینگ، سرمایه‌گذاری خطرپذیر و بازار سرمایه ارائه می‌کند.

او اعلام کرد که در راستای افزایش شفافیت شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد، بسیاری از این شرکت‌ها در بورس و فرابورس عرضه شده‌اند تا ضمن تحقق بخشیدن به این هدف، گامی در جهت عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مردمی بردارند.

علیخانی در پایان سخنان خود افزود: مزیت‌های متعددی در این تامین سرمایه نهفته شده است. حضور دو سهامدار قوی در بازار و امکان حضور سهامدار خارجی در آینده از جمله مزیت‌هایی‌ است که اهالی بازار سرمایه باید به آن توجه کنند.

در بخش دیگری از شصت‌وهفتمین نشست خبری یک دیدار، یک عرضه، حجت‌الله انصاری، مدیرعامل تامین سرمایه دماوند با اشاره به محدودیت‌های عرضه سهام شرکت‌های تامین سرمایه اعلام کرد که عرضه سهام تامین سرمایه دماوند فرصت مناسبی برای بازار سرمایه در زمینه ابزارهای نوین است و افزود: یکی از فرصت‌ها برای تامین سرمایه، گسترش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق‌هاست.

به گفته انصاری مجموع ارزش دارایی‌های صندوق‌ها ۱۸۱ هزار میلیارد تومان است که ۸۷ هزار میلیارد تومان از آن در اختیار شرکت‌های تامین سرمایه است.

انصاری همچنین با برشمردن اهداف و استراتژی‌های این تامین سرمایه دماوند گفت: ما در بدو تاسیس تامین سرمایه دماوند مجموعه اهدافی را در نظر گرفتیم که می‌تواند چشم‌انداز مثبت این تامین سرمایه را در بر داشته باشد.

او در پایان مواردی همچون کسب سهام مناسبی از بازار اوراق بدهی، نوآوری‌های مالی و ابزارسازی، گسترش و توسعه منابع انسانی، زمینه‌سازی تامین سرمایه برای ورود به بازارهای بالاتر، تعامل سازنده با ارکان بازار سرمایه و شفافیت در اطلاع‌رسانی از جمله اهداف ما در این تامین سرمایه برشمرد.

گفتنی است که پذیره‌نویسی تعداد ۶۰۰ میلیون سهم تامین سرمایه دماوند از سه‌شنبه ۱۹ آذرماه به مدت ۳۰ روز کاری به روش ثبت سفارش آغاز می‌شود و حداقل سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی ۵۰ هزار سهم است.

 

تفاوت پذیره‌نویسی سهام در دست انتشار با عرضه اولیه این است که بعد از عرضه اولیه، نماد مربوطه با دامنه ۵ درصدی باز می‌شود و قابل معامله است اما بعد از پذیره‌نویسی سهام تامین سرمایه دماوند، نماد این شرکت در بازار سوم بسته شده و باید مراحل مربوط به ثبت شرکت دنبال شود. پس از آن نماد این شرکت در بازار پایه باز خواهد شد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا