بانکبانک و بیمه

شفاف سازی مشکلات بانک‌ها را رو کرد


یک کارشناس اقتصادی گفت: تورم تک رقمی و شفاف‌سازی صورت‌های مالی بانک‌ها، عاملی برای بروز و نمایان شدن مشکلات نظام بانکی شده است.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ECOIDEAL)، پویا جبل عاملی با اشاره به شرایط فعلی موسسات و بانک‌ها، به ایبنا افزود: اقتصاد ایران با توجه به اینکه طی سالیان طولانی شاهد تورم دو رقمی بوده باید شیوه کسب و کار به گونه‌ای پیش می‌رفت که با شرایط سیستم بانکی سودآور همراه باشد.
وی ادامه داد: بر همین اساس بانک ها بسیاری از دارایی‌های خود را در املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری کردند تا در شرایط تورمی منفعتی برای آن ها حاصل شود.
این کارشناس اقتصادی در ادامه توضیح داد: اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و تک رقمی شدن نرخ تورم، شیوه کسب و کار سیستم بانکی تغییر کرد و اقدامات گذشته دیگر سودآوری برای آن‌ها نداشت.
جبل عاملی گفت: در حقیقت کاهش تورم باعث بروز و نمایان شدن بسیاری از مشکلات شد و به همین دلیل نمیتوان مشکلات سیستم بانکی را ناشی از اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر عنوان کرد.
این کارشناس بانک مرکزی با اشاره به اینکه اگر برخی شاخص های مهم در اقتصاد و سیستم بانکی کشور را مورد بررسی قرار دهیم، می توان گفت که شرایط بانک‌ها به مراتب بهتر و شفاف‌تر از گذشته شده است، گفت: البته باید به این نکته توجه داشت که حساسیت عمومی نسبت به سیستم بانکی بیشتر از گذشته شده است که  البته این امر در برخی مواقع مشکل ساز هم می شود.
وی با تاکید بر لزوم سلامت صورت های مالی بانک ها، افزود: به نظر من همین نکته که مقام ناظر و سیاست‌گذار پولی توانسته مشکلات را درک و اقدام کند، پیشرفت قابل توجهی است.
جبل عاملی افزود: سلامت صورت های مالی و تاکید بر تطابق با استانداردهای بین المللی از جمله سیاست هایی است که بانک مرکزی در پیش گرفته و وضعیت بانک‌ها و سیستم بانکی بهتر خواهد شد.
وی ادامه داد: همه‌ این اقدامات در جهت برطرف کردن مشکل بوده اما نباید این نکته فراموش شود که در دولت های گذشته مجوزهایی صادر و باعث تشکیل موسساتی شد که هم اکنون شاهد تاثیر و مشکلات این تصمیم‌گیری‌ها هستیم.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا