بورس

فروش ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی مسکن در کسری از دقیقه

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، محمد فطانت امروز در مراسم رونمایی از انتشار اوراق رهنی بانک مسکن در بازار سرمایه گفت: آنچه که امروز براساس آن اوراق رهنی مسکن در بازار سرمایه منتشر می‌شود، ماحصل هماهنگی‌های زیادی در بخش‌های مختلف کشور بوده و بحث‌ها و بررسی‌های زیادی در این مورد در قسمت فقهی بورس و اوراق بهادار انجام شده است.

وی ادامه داد: در آذرماه سال ۱۳۹۴ کمیته فقهی در این مورد بررسی‌های زیادی کرد و این موضوع در شورای عالی بورس مطرح شد و بعد از بررسی‌های زیاد شورای بورس این ابزار را تصویب کرد و همچنین این ابزار به تصویب وزیر اقتصاد رسید.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: دستورالعمل انتشار اوراق رهنی در آبان‌ماه سال ۱۳۹۴ به تصویب سازمان بورس رسید و یک هماهنگی کامل بین سیستم بانکی و بازار سرمایه به وجود آمد و این اولین باری است که سیستم بانکی از طریق بازار سرمایه آن هم از طریق اوراق رهنی مسکن تامین سرمایه می‌کند.

فطانت افزود: اوراق رهنی مسکن در سال‌های گذشته در جهان بسیار کاربرد داشته، اما در کشور ما با چالش‌های زیادی روبه رو بوده است.

وی ادامه داد: اگر اقتصاد مسکن تحرک یابد صنایع بورسی ما نیز تحرک پیدا می‌کند. صنایعی فلزی، صنایع کاشی و سرامیک به مسکن مرتبط است و اگر مسکن راه بیفتد بورس هم راه خواهد افتاد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این‌که ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی مسکن در لحظات پیش معامله شد، اظهار کرد: با همکاری  بت‌شکن مدیر عامل بانک مسکن این ۳۰۰ میلیارد لحظاتی قبل عرضه شد و در کسری از ثانیه به فروش رسید.

فطانت ادامه داد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری امروز به کمک تقاضای اوراق بهادار آمدند. برنامه‌ریزی‌هایی که در طراحی‌های این صندوق‌ها ایجاد شده باعث شده تقاضا برای بازار اولیه شکل بگیرد.

وی اضافه کرد: بانک مرکزی با سازمان بورس در زمینه‌ تسهیلات رهنی مسکن همکاری خوبی کرد به‌طوری که این دستاورد و موضوع متعلق به سیف است. اگر حمایت کل سیف نبود این موضوع محقق نمی‌شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا