امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

گندمی که به دولت فروخته نشد نصیب واسطه‌ها شد؟

مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بارها گفته‌اند بخشی از گندم تولیدی سال زراعی گذشته در انبار کشاورزان باقی مانده اما اینک تولیدکنندگان می گویند گندمی در انبارها وجود ندارد و همه بفروش رفته است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، یکی از مباحث  مهم حوزه کشاورزی در سالجاری بحث کسری گندم بوده که عده ای از مسئولان عنوان می کنند این کسری از طریق واردات تامین می شود و عده ای دیگر نیز معتقدند که این میزان گندم در انبارهای کشاورزان موجود است و دولت برای حفظ دستاورد خودکفایی باید از منابع داخلی آن را تامین کند.

براساس اعلام معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید گندم در سالجاری در یکسال زراعی گذشته ۱۴ میلیون تن گندم تولید شده اما شرایط خرید تضمینی باعث شد تا کشاورزان رغبتی به فروش محصول خود نشان ندهند و به همین دلیل سه میلیون تن گندم در انبارها مانده است. این درحالی است که مهدی کاظم‌نژاد، قائم مقام معاونت  بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در «همایش آشنایی فت‌های تجاری بخش کشاورزی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا» در جمع خبرنگاران درباره میزان تولید گندم گفت: میزان تولید گندم در سال جاری بیش از ۱۰ میلیون تن پیش‌بینی می‌شود. 

کشاورزان به دلیل عدم تمکین مالی و نداشتن تجهیزات مناسب انبارداری قادر به نگهداری گندم تولیدی خود نیستنداختلاف یک میلیون تنی وزارت جهاد و بخش خصوصی در میزان کسری!

همچنین، عبدالمهدی بخشنده، معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه  نیاز سالانه گندم کشور حدود ۱۱ و نیم میلیون تن است که با ذخایر راهبردی این میزان بیشتر می‌شود، گفت: گندم تولید شده نیاز کشور را برآورده می‌کند اما امسال با توجه به اینکه بخشی از گندم به دولت فروخته نشد، بر اساس تصمیم دولت برای تامین ذخایر راهبردی باید حدود یک یا دو میلیون تن واردات گندم انجام شود.

با اینحال فعالان بخش خصوصی میزان نیاز کشور به واردات گندم را حدود ۳ میلیون تن عنوان می کنند؛ در همین زمینه کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه پیش بینی می شود دولت ۳ میلیون تن گندم وارد کند، به خبرنگار مهر گفت: ایران سالانه به ۱۲ میلیون تن گندم نیاز دارد که ۹ میلیون تن برای نانوایی‌ها و ۳ میلیون تن مربوط به صنف و صنعت است که به مصرف داخلی می‌رسد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: امسال دولت اعلام کرده که ۸ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کرده است که به همین دلیل نیاز به واردات ۳ میلیون تن گندم وجود دارد.

 مسئولان وزارت جهاد کشاورزی کاهش تولید و از دست رفتن خودکفایی گندم را نپذیرفتند ضمن اینکه بنیاد ملی گندمکاران ایران برای تامین کسری گندم کشور از منابع داخلی با قیمت توافقی اعلام آمادگی کرد.

مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نمی خواهند اذعان کنند که دستاورد مهمی مانند خودکفایی گندم را از دست داده اندکارشناسان معتقدند که خرید گندم از کشاورزان داخلی با قیمت کیلویی ۲۵۰۰ تومان، به جای اینکه این کالا با قیمت هرکیلوگرم حدود ۲۹۰۰ تومان وارد شود، بسیار به صرفه تر است و به نظر نمی رسد که دولت در شرایطی که در حال حاضر دارد بخواهد چنین ریسکی را قبول کند مگر اینکه گندمی در انبارهای کشاورزان نباشد.

انبارهای کشاورزان خالی است

در همین زمینه، سید جعفر حسینی، مشاور عالی سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار مهر تاکید کرد: این موضوع را که گفته می شود گندم در انبارهای کشاورزان مانده است، قبول ندارم و اطمینان دارم که چنین مساله ای صحت ندارد.

وی با اشاره به کاهش تولید گندم در سالجاری افزود: سال گذشته به دلیل نرخ پایین خرید تضمینی کشاورزان از کشت گندم استقبال نکردند و ما بارها این مساله را عنوان کردیم ولی متاسفانه مسئولانه مربوط نمی خواهند آن را بپذیرند.

حسینی با بیان اینکه این مساله زمانی عیان می شود که واردات گندم به کشور آغاز شود، گفت: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نمی خواهند اذعان کنند که دستاورد مهمی مانند خودکفایی گندم را از دست داده اند، درست مثل آماری که در حوزه تولید چغندر قند و شکر ارائه می کردند و می گفتند که کاهش تولید چندان نبوده اما واقعیت این است که میزان واردات چندین برابر شده است.

مسئولان به جای آمارسازی واقعیت را بپذیرند

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: کشاورزان به دلیل عدم تمکین مالی و نداشتن تجهیزات مناسب انبارداری قادر به نگهداری گندم تولیدی خود نیستند.

حسینی ادامه داد: البته می توان در این میان سناریویی را مطرح کرد که کشاورزان گندم تولیدی را به واسطه ها فروخته اند اما مساله اینجاست که برای واسطه هم صرف نمی کند که کالایی را به مدت طولانی نگهداری کند بنابراین باید این کالا را قاچاق کرده باشد.

وی گفت: اگر گندم به اندازه کافی تولید شده و قاچاق هم نشده، با توجه به اینکه قیمت بالا نرفت  قطعاتحویل دولت می شد. بنابراین از طرف تولیدکنندگان و کشاورزان اعلام می کنم که تولید در سال زراعی گذشته کاهش یافته است و مسئولان باید به جای آمارسازی واقعیت را بپذیرند و تدبیری برای آن بیندیشند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا