امور زیربناییتعاون و اشتغال

پیشنهادات بودجه‌ای برای افزایش سهم آموزش‌های مهارتی

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با ارائه پیشنهادی به نمایندگان مجلس برای ارتقای جایگاه آموزش‌های مهارتی در جامعه، بر رتبه بندی مربیان سازمان مانند معلمان آموزش و پرورش تاکید کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، علی اوسط هاشمی با حضور در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، به بیان پیشنهادات خود برای بهبود جایگاه مهارت آموزی در کشور پرداخت و گفت: ارزش های حرفه ای از جمله صلاحیت حرفه ای، استانداردهای آموزشی، سنجش مهارت و گواهی نامه مهارت به مثابه سرمایه ملی است و نباید تضعیف شود و برای دستیابی به این مهم کمک به تصویب تبصره های پیشنهادی سازمان در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ ضروری است.

 وی، یکی از مهمترین مباحث در آموزش های مهارتی را تأمین بودجه دانست و افزود: در فصل آموزش، سهم سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به نحوی باید مورد بازنگری قرار گیرد که از سرمایه در اختیار، حداکثر استفاده را برای توانمند سازی ایجاد نمائیم.

هاشمی در ادامه، پیشنهاد داد: از آنجا که آموزش مهارتی مانند آموزش عمومی رایگان است، در بودجه سازمان، معافیت مالیاتی مشابه آموزش و پرورش دیده شود و مراکز آموزش مهارت نیز از معافیت در پرداخت آبونمان برق، آب و گاز برخوردار شوند.

معاون وزیر تعاون، همچنین ایجاد ردیف اعتباری جدید برای توانمندسازی و ارتقای مهارت کارآموزان و افراد فاقد مهارت در لایحه بودجه ۱۳۹۹ به تفکیک ۲ هزار میلیارد ریال هزینه ای و ۱۵۰۰ میلیارد ریال تملک دارایی و تسریع در تصویب لایحه کمک های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور(شماره چاپ ۸۳ و شماره ثبت ۷۲) را پیشنهاد داد.

هاشمی، کمک به ایجاد ردیف برای توسعه المپیاد های مهارتی و امکان مشارکت در سطوح مختلف جهانی و آسیایی و منطقه ای را نیز مطرح کرد.

معاون وزیر تعاون، با اشاره به وضعیت استخدامی کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، گفت: پیگیری تسری فوق العاده خاص کارمندان سازمان های پزشکی قانونی و انتقال خون به کارمندان سازمان آموزش فنی و حرفه ای تحت شماره ۳۷۲ در مجلس مطرح شده ولی تا کنون به نتیجه نرسیده است.

وی پیشنهاد کرد: تدبیری اندیشیده شود تا مشابه ماده ۲۴ قانون نحوه تأسیس و اداره مدارس غیر دولتی مصوب سال ۱۳۹۵ سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نیز مجاز باشد نسبت به مأمور کردن مربیان رسمی و پیمانی خود به آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد اقدام نماید.

هاشمی در ادامه، تصویب ماده واحده تسری ماده ۱ احکام دائمی برنامه توسعه کشور به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «ایجاد صندوق توسعه مهارت» در راستای حمایت از کارآموزان مهارتی برای دسترسی به شغل، متناسب با علاقه و  الزام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای مهارت آموزی دانشجویان با تدوین برنامه درسی مهارت محور مبتنی بر معادل سازی گواهینامه های مهارتی را به کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با تأکید بر توسعه نگاه ها و استفاده از نظرات در جهت ارتقای نقش مهارتی. از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دعوت کرد از مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای و کارگاه های آموزشی استان البرز و تهران بازدید کنند.

بنابراین گزارش، در ادامه اعضای کمیسیون شورای آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نقطه نظرات خود را در رابطه با موارد مطرح شده بیان کردند.

درخواست تداوم معافیت مالیاتی آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای

در پایان، محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با توجه به موارد مطرح شده، تأکید کرد: کمیسیون، طی مکاتباتی با رئیس جمهوری و یا معاون اول، در خواست نماید تا با مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور  از لحاظ ساعت موظفی، همانند معلمان آموزش و پرورش رفتار شود و جلسات سازمان با کمیته بودجه و مهارت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای رفع مشکلات مطرح شده به طور مستمر برگزار شود.

وی همچنین با ارائه گزارشی، اهمیت آموزش های فنی و حرفه ای در رفع بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و تغییر مشاغل در چند سال آتی و اهمیت انطباق نیروی کار موجود را تحلیل کرد. 

هاشمی، از میل ضعیف به مهارت و گرایش به مدرک گرایی در جامعه سخن گفت و تأکید کرد: تغییر نگاه جامعه به وزن اجتماعی مهارت برای ایجاد اشتغال پایدار ضروری است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با اشاره به نیاز اقتصاد مقاومتی و جهت گیری کلان اقتصاد کشور به الحاق پیوست مهارت در طرح های اشتغال زا و پروژه های عمرانی و صنعتی گفت: تمرکز جستجوی شغل در حکومت و کم رنگی نگاه به تنوع و ارزش مشاغل با مهارت در بازار، موجب تراکم و انباشت بیکاری و تهدیدی برای کشور  مبدل شده است.

وی افزود: استراتژی سازمان نیز بر همین مبنا است و  همه استان های کشور بر این اساس سند مهارت خود را در شورای برنامه ریزی و توسعه استان برابر با اسناد بالادستی نهائی تنظیم می کنند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به دستور ارزش زا و با اهمیت رئیس جمهوری مبنی بر اهمیت گواهینامه های مهارتی و مهارت آموزی در مقابل مدرک گرایی، گفت: اجماع جریان ساز با شرکای اجتماعی و گروه های مرجع از جمله آموزش و پرورش، ستاد اجرائی فرمان امام (ره)، مناطق آزاد، اتحادیه ها، شرکت ملی گاز، سازمان مدیریت بحران، نظام های مهندسی و تداوم همکاری با ستادکل نیرو های مسلح و… برای غلبه برچالش بیکاری که امروز جوانان ما با آن دست به گریبان هستند، از رویکردهای اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، گفت: به هاب فنی و مهارتی منطقه ای و تخصصی کردن مراکز ثابت آموزشی می اندیشیم به نحوی که در هر منطقه یا استان به فراخور مزیت های منطقه ای به مرکز تربیت مربی و ارتقا مهارت تغییر کاربری دهیم.

وی در همین زمینه، به اهمیت آموزش مشاغل بندری، دریائی و صیادی و ایجاد مرکز مهارت ملی گاز ایران در عسلویه اشاره کرد.

هاشمی، تقویت بخش خصوصی و آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد در مسیر توسعه در سطوح مختلف را مهم نامید و خواستار تدوام معافیت مالیاتی آنان بر اساس تأیید سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا