صنعت، معدن، تجارت

صادرات ترجیحی ۲۸ میلیون دلاری کالا به اوراسیا

رئیس کل گمرک ایران گفت: در یک ماه گذشته صادرات ترجیحی به اوراسیا ۲۸.۲ میلیون دلار و واردات ترجیحی ۱۶۶ میلیون دلار بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، مهدی میراشرفی اظهار داشت: بیش از یک ماه است که از اجرای موافقت نامه موقت تجارت آزاد اوراسیا گذشته و در قالب این موافقت نامه از ۵ آبان امسال تا ۸ آذر صادرات ترجیحی به اوراسیا از سمت ایران ۲۸ ممیز ۲ میلیون دلار بوده است و واردات ترجیحی ۱۶۶ میلیون دلار بوده است که عمده این کالاها، کالاهای اساسی و موردنیاز کشور است که باید وارد می‌شد.

رئیس کل گمرک ایران گفت: جمع کل صادرات ترجیحی و غیر ترجیحی ما به اوراسیا ۱۳۷ ممیز ۹ میلیون دلار است و جمع کل واردات از اوراسیا هم تاکنون ۱۹۳ میلیون دلار بوده است.

میراشرفی تاکید کرد: چنانچه طرف ایرانی و ۵ کشور اوراسیا اقدامات لازم را به جهت بهره گیری تجار دو کشور از تعرفه‌های ترجیحی انجام نداده باشند موافقت نامه طوری تنظیم شده تا این مسئله مانع منافع تجار نباشد و بازرگانان می‌توانند تا یک سال بعد از صادرات این اقلام همچنان از مزیت‌های تعرفه‌های ترجیحی استفاده کنند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی کشورهای اوراسیا یک امکان و ظرفیت بسیار خوب است که ما باید از این ظرفیت استفاده بهینه کنیم تا صادرات و واردات کالاهای موردنیاز انجام شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ضمن اینکه با توجه به درخواست و توافق دو طرف، تلاش می شود تا طرفین از دلار و دیگر ارزهای رایج فاصله بگیرند و از ارزهای منطقه‌ای برای مبادله کالا استفاده کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا