اقتصاد کلان

عبور ضریب جینی از مرز ۴۰ واحد/ نابرابری درآمدی در کشور بیشتر شد

براساس پیوست‌های بودجه سال ۹۹ نابرابری درآمدی در کشور طی سال های ۹۵ تا ۹۷ افزایش یافته و ضریب جینی در سال ۹۷ به ۴۰.۹۳ واحد رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم، ضریب جینی که در پیوست‌های بودجه سال ۹۹ منتشر شده است، نشان از افزایش نابرابری درامدی طی سالهای ۹۵ تا ۹۷ دارد.
گفتنی است، ضریب جینی یک واحد اندازه گیری پراکندگی آماری است که معمولا برای سنجش میزان نابرابری در توزیع درآمد یا ثروت در یک جامعه آماری استفاده می‌شود. هرچه این رقم بزرگ‌تر باشد نشان دهنده توزیع نابرابر درامدی و بالا بودن اختلاف طبقاتی است.
براساس آمارهای ارئه شده در پیوست بودجه ۹۹، ضریب جینی در کل جامعه که در سال ۱۳۹۵، برابر ۳۹ واحد بوده است، که در سال ۱۳۹۶ به رقم ۳۹.۸۱ واحد رسید. روند افزایشی این ضریب ادامه یافت و به ۴۰.۹۳ واحد در سال ۱۳۹۷ رسید. ضریب جینی در جامعه شهری به تبعیت از کل جامعه از سال ۱۳۹۳ شیب صعودی به خود گرفت و در سال ۱۳۹۵ به ۳۷.۳ واحد رسید، این روند ادامه یافت تا این عدد در سال ۱۳۹۷ به ۳۹.۴۰ واحد برسد. این آمار برای جامعه روستایی برابر با ۳۳.۶۲ در سال ۱۳۹۵ و ۳۵.۹۵ واحد در سال ۱۳۹۷ است.آمارها نشان می‌دهد، طی سال ۹۶ تا ۹۷ ضریب جینی ۲.۸۱ واحد رشد داشته است.

بودجه ایران ,

از دلایل افزایش ضریب جینی در بازه زمانی یک ساله ۹۶-۹۷، جهش نرخ ارز در اواخر سال ۹۷ و افزایش قیمت کالا و خدمات بوده است که به موجب آن قدرت خرید خانوارها کاهش پیدا کرده است. این کاهش برای دهکهای مختلف جامعه یکسان نبوده و نسبت کاهش درآمد طبقات پایین جامعه بیشتر از کاهش درآمد طبقات بالایی جامعه بوده که برآیند آن منجر به افزایش ضریب جینی در مناطق شهری و روستایی کل کشور شده است.
به نظر می‌رسد با توجه به افزایش قیمت بنزین و تورم به وجود آمده در سال ۱۳۹۸، طی سال جاری نیز روند صعودی افزایش شاخص جینی را شاهد باشیم.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا