بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

پاسخ به ۵ ابهام بزرگ رمز یک بار مصرف/مشتریان بانکی بخوانند

 

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد جزییات اجرای طرح رمز یکبار مصرف را اعلام و به ابهامات وانتقادات این طرح پاسخ داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، زهرا میرحسینی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، درباره برخی ابهامات درخصوص اجرای طرح رمز دوم یکبار مصرف، اظهار داشت: بانک مرکزی از دوره زمانی که اقدامات در این زمینه را آغاز کرده با تشکیل کارگروه هایی متشکل از معاونان فناوری  و مدیران روابط عمومی بانک‌ها، اطلاع رسانی در صدا و سیما، رسانه های مکتوب و فضای مجازی را آغاز کرده است.

وی افزود: بانک‌ها نیز به شیوه های مختلف از طریق ارسال پیامک، اطلاع رسانی در پایگاه بانک ها، رسانه های اجتماعی و به صورت مکتوب و ویدئوهای تصویری اطلاع رسانی را آغاز کرده اند. البته مردم و مشتریان سیستم بانکی باید در این زمینه با دقت بیشتری اطلاعات لازم را از طریق  تماس با مراکز تماس، شعب بانک‌ها دریافت کنند. ارزیابی بانک مرکزی هم نشان می‌دهد برخی بانک‌ها نسبت به اطلاع رسانی بیشتر در این زمینه نیاز دارند اما در کل تمهیدات خوبی اتخاذ شده است.

۱/چرایی استفاده هر بانک از رمز ساز جداگانه برای رمز یکبار مصرف

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد درباره اینکه چرا هر بانک برنامه رمزساز جداگانه‌ای برای خود تهیه کرده و برنامه واحدی در این زمینه به مردم ارائه نشده است، گفت: پیش از اینکه بانک مرکزی درباره سامانه هریم (هدایت رمز یکبار مصرف) اقداماتی را آغاز کند، از یک سال و نیم گذشته از بانک‌ها تقاضا کرد تا برای مشتریان خود رمز دوم یکبار مصرف را ایجاد کنند.

وی ادامه داد: بانک‌ها نیز از طریق برنامه‌های کاربردی موبایلی اقدامات در این زمینه را آغاز کردند. همچنین بانک مرکزی نیز به دلیل اینکه بانک‌ها ماهیت، رقابت و فعالیت‌های متفاوتی دارند و با مکانیزم‌های متفاوتی مشتریان خود را اطلاع رسانی می‌کنند و به همین دلیل این اختیار به بانک‌ها داده شد اما هنگامی بانک مرکزی به این موضوع ورود کرد، سامانه هریم برای همه به گونه‌ای است که بانک‌ها می‌توانند از این سامانه برای رمز دوم یکبار مصرف به صورت پیامکی استفاده کنند و به عبارتی می توان گفت هرکدام از بانک‌ها علاوه بر ابزارهای موبایلی خود، می‌توانند از سامانه هریم بانک مرکزی نیز با استفاده از پیامک به مشتریان خود خدمات ارائه دهند.

۲/رمز یکبار مصرف در مقطع کنونی شامل کارت های هدیه نمی‌شود

میرحسینی با تاکید براینکه سامانه هریم به صورت پیامکی در اختیار همه مردم است، در پاسخ به اینکه آیا کارت های هدیه هم جز این طرح هستند، یا خیر؟ توضیح داد: در حال حاضر طرح رمز دوم یکبار مصرف برای کارت های نقدی درجهت افزایش امنیت حساب و دارایی کارت‌های با مبالغ مختلف است و کارت‌های هدیه نیز در این مقطع زمانی جز این طرح نیستند.

۳/ سامانه هریم راهکار دریافت رمز یکبار مصرف برای افرادی که تلفن همراه هوشمند ندارند

وی درباره اینکه افرادی که تلفن همراه هوشمند ندارند، دچار سردرگمی شدند و معتقدند که زیرساخت‌ها برای دریافت رمز دوم یکبار مصرف به صورت پیامک و کدهای USSD وجود ندارد؟ اظهار داشت: یکی از مهمترین نکات در ایجاد سامانه هریم توسط بانک مرکزی در واقع برای همین موضوع است و بانک‌ها با اتصال به این سامانه که از ابتدای دی ماه اجباری می‌شود، برای تمام کسانی که قصد دریافت رمز دوم یکبار مصرف از طریق تلفن‌های همراه غیر هوشمند را دارند، می‌توانند از طریق این سامانه، به صورت پیامکی این سرویس را دریافت کنند.

۴/از ابتدای دی ماه با اتصال به سامانه هریم و سایر روش ها تمامی زیرساخت‌ها برای دریافت رمز دوم یکبار مصرف ایجاد خواهد شد

به گفته معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد، مشتریان هرنوع تلفن همراهی که داشته باشند می‌توانند این خدمت را از طریق پیامک با استفاده از سامانه هریم دریافت کنند، همچنین بانک پاسارگاد نیز کد USSD خود را فعال کرده و می‌توان گفت از ابتدا دی ماه با اتصال به سامانه هریم و سایر روش ها تمامی زیرساخت‌ها برای دریافت رمز دوم یکبار مصرف ایجاد خواهد شد.

۵/راه اندازی رمز یکبار مصرف رایگان است

میرحسینی درباره رایگان بودن این خدمات، گفت: فعال سازی و دریافت رمز دوم یکبار مصرف طبق بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی، به صورت رایگان به مردم ارائه خواهد شد و هیچ هزینه‌ای نخواهد داشت گرچه برای بانک هزینه خواهد داشت. از ابتدای دی ماه طبق بخشنامه بانک مرکزی رمزهای دوم ایستا، غیر فعال خواهد شد .

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا