امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۳۰درصد صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی با اجرای طرح هوشمندسازی آبیاری

شاهرود – دبیر ستاد هوشمند سازی وزارت جهاد کشاورزی بابیان اینکه هوشمند سازی حوزه آبیاری در دست پیگیری است، گفت: هوشمندسازی آبیاری، صرفه‌جویی ۳۰ درصدی آب در بخش کشاورزی را به همراه دارد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسین فرازمند صبح چهارشنبه در همایشی با عنوان حفاظت از خاک و کشاورزی حفاظتی به میزبانی مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان در شاهرود بابیان اینکه حرکت به سمت هوشمندسازی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، ابراز داشت: در همین راستا سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت ارتباطات و وزارت جهاد مبنی بر توسعه و ارتقا بخش کشاورزی منعقد و با تشکیل ستاد هوشمندسازی اواخر سال گذشته عملیات اجرایی آن آغاز شد.

وی بابیان اینکه طراحی سیستم یکپارچه اطلاعات کشاورزی ایران با همکاری دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی و تهران در حال انجام است که احتمالاً تا پایان سال جاری اولین بخش آن راه‌اندازی خواهد شد، افزود: قرار است با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و اطلاعات زمینی که از پهنه‌های کشاورزی کسب می‌شود بتوانیم رصد دقیقی بر کشاورزی ایران داشته باشیم.

راه‌اندازی اولین جستجوگر کشاورزی منابع طبیعی ایران

دبیر ستاد هوشمندسازی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی بابیان اینکه بحث راه‌اندازی اولین جستجوگر کشاورزی منابع طبیعی ایران اواخر ماه گذشته در اولین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی رونمایی شد، ابراز داشت: همه اطلاعات کشاورزی در قالب آن قابل‌دسترسی و در این موتور جستجو خواهد بود و تمام بهره‌برداران و متخصصان بخش کشاورزی می‌توانند با مراجعه به آن به آخرین دستاوردها و یافته‌ها دسترسی پیدا کنند.

فرازمند بابیان اینکه اقدامات اولیه راه‌اندازی سامانه کشاورز یار انجام و تا پایان سال رونمایی خواهد شد، تصریح کرد: در این سیستم قرار است ارتباط مستقیمی بین کشاورزان و بهره‌برداران با متخصصان در هر استان خودشان برقرار شود که افراد بتوانند زنده و دقیق آخرین اطلاعات کشاورزی را در زمینه مورد نظر کسب کنند.

وی بابیان اینکه بحث استفاده از اینترنت اشیا در بخش کشاورزی مطرح است، افزود: بر این اساس پروژه‌های پایلوت در حوزه آبیاری هوشمند، مدیریت هوشمند، آبیاری گلخانه‌ها و مزارع و دامداری‌های هوشمند در دست اقدام قرار دارد که بخشی از آن تا پایان سال آماده خواهد شد.

توسعه سیستم هوشمند آبیاری در سطح دشت‌های کشاورزی

دبیر ستاد هوشمندسازی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی بابیان اینکه آبیاری هوشمند به عنوان یکی از مهم‌ترین مباحث در صرفه‌جویی آب پیگیری می‌شود، ابراز داشت: این سیستم‌ها به صورت پایلوت چند هکتاری در برخی استان‌ها نظیر خراسان و آذربایجان در حال انجام است.

فرازمند بابیان اینکه طی سال‌های آتی قرار است سیستم هوشمند آبیاری در سطح دشت‌های کشاورزی کشور نیز توسعه داده شود، تصریح کرد: اجرای این طرح متوسط بین ۲۰ تا ۳۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب را به دنبال دارد.

وی همچنین با ابراز اینکه این نرم افزار زمان آبیاری را به کشاورزان یادآوری و از پرت آب جلوگیری می‌کند، افزود: این سیستم‌ خیلی پیچیده‌ نیست زیرا با توجه به تجهیز کشاورزان به موبایل و تبلت کار با آن بسیار ساده خواهد بود و با نرم افزار کشاورزان می‌توانند از آن استفاده کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا