ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

اما و اگر پهپاد پستی و هزارتوی مجوزها

پهپاد پستی به گمان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، حد و اندازه یک سورپرایز را برای مردم داشت، اما نتوانست آنها را راضی کند. این روزها اخباری مبنی‌ بر مجوز پرواز نداشتن این پهپاد شنیده می‌شود و به نظر می‌رسد وزیر جوان برای اعلام سورپرایز خود کمی عجله کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، از زمانی که محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- سورپرایز خود را اعلام کرد، یک هفته می‌گذرد. اگرچه این خبر وزیر جوان، چیزی نبود که کاربران انتظارش را داشتند و همان‌طور که خود آذری جهرمی هم به آن اشاره کرد، اخباری مانند ارسال ماهواره جدید، ارزان کردن اینترنت، پایان وس یا رفع فیلتر از اخبار مورد انتظار مردم بود، اما وزیر ارتباطات با رونمایی از پهپادی برای انتقال بسته‌های پستی با هدف کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از آلودگی شهرها، مردم را غافلگیر کرد.

او با رونمایی از سورپرایز خود اظهار کرد: انتقال بسته‌های پستی با پهپاد را فراهم کردیم که دیگر در هیچ جای ایران نقطه‌ای باقی نماند که غیرقابل دسترس باشد. انتقال سریع دارو به بیمارستان‌ها، جزیره‌ها، سورپرایز کردن یکدیگر و امثال آن از جمله کارهایی است که از این به بعد در اختیار شما خواهد بود.

به گفته وی در حال حاضر کشورهای کمی در دنیا هستند که این کار را کرده‌اند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از اعلام این سورپرایز، اگرچه نتوانسته بود آنطور که کاربران انتظار داشتند، کنجکاوی و نیازشان را اقناع کند، ولی از توییتری‌ها خواست برای اولین پهپاد پستی، نامی بگذارند که در نهایت نام سجاد را برای این پهپاد انتخاب کرد.

اما صرف نظر از این ادعا که کشورهای کمی در دنیا چنین کاری انجام داده‌اند و فایده و هزینه‌ای که برای این پهپاد درنظرگرفته شده، این سورپرایز، بخش خصوصی و برخی دیگر از نهادها را هم کمی رنجانده است. کمااینکه حسین سلاح‌ورزی -رییس سازمان ملی کارآفرینی- با ذکر ایراداتی درباره این طرح، می‌گوید: اگر قرار بود چنین امتیاز مهمی در تهران به فعالان کوریری و پستی داده شود، طبق قانون بهبود فضای کسب‌وکار وقتی باید به یک شرکت دولتی ارائه می‌شد که شرکت‌های خصوصی قادر به انجام این کار نباشند یا تمایلی به انجامش نداشته باشند؛ در حالی که هیچ اطلاع‌رسانی در این زمینه برای دریافت نظر بخش خصوصی صورت نگرفت.

البته در واکنش به این اظهارات، محمدرضا قادری -عضو هیات‌مدیره شرکت پست- درباره امکان ایجاد انحصار در زمینه بهره‌گیری از پهپادها اظهار کرد: درخصوص تکنولوژی‌های جدیدی مانند پهپاد و حتی خودروهای الکترونیکی، هنوز زیرساخت‌های لازم وجود ندارد و بعضا دستگاه‌های ثبت استاندارد این موارد هم هنوز مشخص نیست. طبیعتا اگر مجموعه‌های خصوصی بخواهند فرآیندهای ایجاد زیرساخت و استاندارد و اخذ مجوز را انجام دهند، مستهلک می‌شوند. در کشورهایی مانند ایران، قاعده‌اش این است که نهادها و سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی که قابلیت و امکانات بیشتری در اختیار دارند و حتی از امکانات حاکمیتی برخوردارند، به‌نحوی جاده‌صاف‌کن و تسهیل‌گر این اتفاق می‌شوند.

یکی دیگر از موارد انتقادی که به پهپاد پستی مطرح شد، دریافت مجوز از دستگاه‌ها و نهادها بود. از طرفی سازمان هواپیمایی معتقد است تمام پهپادهای غیرنظامی برای فعالیت باید مجوزهای سازمان هواپیمایی را داشته باشند و به‌تبع آن، پست هم برای پهپادهای خود باید نسبت به اخذ مجوز اقدام کند. هرچند که پس از آن سخنگوی سازمان هواپیمایی به اصلاح تعابیر به کار رفته از سخنان رییس این سازمان کرد و گفت که اظهارات رئیس سازمان هواپیمایی درباره ضرورت اخذ مجوز پهپادها و صحبت‌های وزیرارتباطات در خصوص پهپادهای پستی با یکدیگر منافات ندارد و  اینکه تاکنون شرکت پست برای راه اندازی سیستم پست پهپادی درخواست مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری نکرده است، به این دلیل بوده که هنوز مقرراتش برای پاسخ به متقاضیان برای دریافت مجوز فراهم نبود.

از طرف دیگر همزمان با حاشیه‌ها درباره پهپاد پستی، به‌تازگی وزیر اطلاعات از جابه‌جایی مواد مخدر با استفاده‌از پهپاد خبر داده که می‌تواند کنایه‌ای تلویحی به مخالفت با پهپاد پستی باشد.

البته مدیرعامل شرکت ملی پست درباره این موضوع، با بیان این‌که درباره پهپاد پستی مجوزهای لازم و قانونی از مراجع ذی‌ربط اخذ شده است، افزود: اما در گام اول بحث ارائه خدمات برای دستگاه‌های امدادرسان از جمله هلال احمر و اورژانس است که مجوزهای لازم برای آن‌ها اخذ شده است.

به گفته حسین نعمتی، برای ورود به بحث تجاری، باید با طمانینه بیشتری موضوع را بررسی کنیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا