انرژی

نفت تسلیم سودگیری سفته‌بازان شد

بهای معاملات آتی نفت روز جمعه در واکنش به رشد چشمگیر شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرد با این حال تحت تاثیر دورنمای مثبت اقتصاد و تجارت جهانی، خوش بینی همچنان در بازار موج می‌زند.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهای معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۷۴ سنت معادل ۱.۲ درصد کاهش پیدا کرد و در ۶۰ دلار و ۴۴ سنت در هر بشکه بسته شد اما برای کل هفته ۰.۸ درصد رشد نشان داد.

بهای معاملات آتی نفت برنت ۴۰ سنت معادل ۰.۶ درصد کاهش پیدا کرد و در ۶۶ دلار و ۱۴ سنت در هر بشکه بسته شد با این حال برای کل هفته ۱.۴ درصد رشد داشت. این سومین رشد هفتگی هر دو شاخص قیمت بود.

همچنین بخوانید

طبق گزارش شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز، شمار دکلهای حفاری نفت فعال آمریکا در هفته گذشته ۱۸ حلقه افزایش یافت و به ۶۸۵ حلقه رسید که دومین افزایش هفتگی متوالی بود. شمار دکلهای حفاری نفت و گاز با ۱۴ حلقه افزایش، به ۸۱۳ حلقه رسید.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در گروه پرایس فیوچرز به مارکت واچ گفت: تصور می‌کنم بازار به دلیل سودگیری معامله گران در آستانه تعطیلات دچار افت شدید قیمتها شد. انتشار گزارش رشد شمار دکلهای حفاری هم روند کاهشی قیمتها را تسریع کرد.

قیمتهای نفت تحت تاثیر انتظارات مثبت برای اقتصاد جهانی و تحولات تجاری آمریکا و چین و همچنین تصمیم ماه جاری اوپک برای عمیق کردن کاهش تولید نفت، تقویت شده‌اند.

چین روز پنج شنبه فهرستی از معافیتها از تعرفه واردات برای شش محصولات نفتی و شیمیایی آمریکا را اعلام کرد. این اقدام در راستای توافق مقدماتی که دو کشور یک هفته پیش اعلام کردند و قرار است در ابتدای ژانویه امضا شود، صورت گرفت.

با این حال برخی از کارشناسان کالا هشدار داده‌اند که عرضه جهانی نفت در سال ۲۰۲۰ ممکن است بالاتر از تقاضا باشد و بازار نفت دچار ۰.۳ میلیون بشکه در روز مازاد عرضه شود.

بر اساس گزارش مارکت واچ، تحلیلگران بانک یو بی اس قیمت مورد پیش بینی برای نفت در سال میلادی آینده را به ۶۰ دلار در سه ماهه نخست و ۶۲ دلار در سه ماهه دوم در مقایسه با پیش بینی قبلی ۵۸ دلار و ۵۵ دلار افزایش دادند.

بانکهای جی پی مورگان و گلدمن ساکس نیز هفته گذشته دورنمای قیمت نفت را در پی تصمیم اخیر اوپک برای تشدید کاهش تولید و بهبود دورنمای تجارت جهانی بالا بردند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا