بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

شرکت‌ها و نهادهایی که می‌خواهند در ققنوس میزبان شوند باید چه شرایط و پیش‌نیازهایی داشته باشند؟

 

شبکه اصلی ققنوس در خردادماه امسال با میزبان‌های اولیه خود شروع به کار کرد که در این میان هلدینگ‌های فناوری اطلاعات بانک‌های ملی، ملت، پاسارگاد و پارسیان و شرکت تکوست به نمایندگی از گروه توسن حضور دارند. در این شبکه، انواع دارایی‌ها در قالب توکن‌های رمزنگاری‌شده قابل‌عرضه، معامله و نقل‌وانتقال بر بستر بلاکچین هستند و از این راه، شبکه ققنوس بستر اقتصاد دیجیتال را فراهم می‌آورد. با این شبکه هر عرضه‌کننده‌ای می‌تواند دارایی، محصول یا خدمت خود را به‌صورت دیجیتال به مشتریان خود عرضه و نگرانی فروشندگان و خریداران را از بابت ثبت و تبادل دیجیتال آسوده کند.

محمد طهرانی، مدیر توسعه بازار سازمانی دبیرخانه بنیاد ققنوس با بیان این مقدمه گفت: «این شبکه نیز همانند هر شبکه‌ای دیگر نیاز به مکانیزمی برای اخذ کارمزد دارد، هرچند این کارمزد بسیار ناچیز باشد. پرداخت کارمزدها در شبکه ققنوس صرفاً به‌وسیله یک توکن به نام «پیمان» انجام می‌شود که با هر عدد پیمان می‌توان ۲۰۰ تراکنش در شبکه ققنوس انجام داد و قیمت هر تراکنش برای کاربر نهایی بین ۳ تا ۴ تومان می‌شود.»

همچنین بخوانید

او تصریح کرد: «بدیهی است که توکن پیمان یک توکن با پشتوانه طلا است و هر میزبان می‌بایست پشتوانه پیمان خود را سپرده‌گذاری کند. این توکن صرفاً برای استفاده به‌منظور کارمزدهای شبکه صادرشده و در شبکه ققنوس کاربرد دیگری ندارد. میزبان‌های ققنوس نیز پس از تأمین پشتوانه خود و اخذ تأییدیه ناظرین بنیاد ققنوس (شامل نمایندگان تمامی میزبان‌های شبکه ققنوس)، پیمان‌های خود را تحویل گرفتند و آماده ارائه خدمات به مشتریانشان شدند.»

در حال حاضر شبکه تست و شبکه اصلی ققنوس کاملاً پایدار است و میزبان‌ها در حال اتصال نرم‌افزارهای کیف توکن اختصاصی خود به این شبکه هستند تا مشتریان بتوانند از طریق توکن‌های شبکه ققنوس را خریداری و مبادله کنند. تهرانی با بیان این مطلب گفت: «بعلاوه هر میزبان در حال تدارک برای عرضه یک توکن اختصاصی بر بستر این شبکه است تا از طریق آن بتواند دارایی‌ها، محصولات و یا خدمات خود را به‌صورت توکنایز شده در این فضای جدید عرضه کند.»

طهرانی خبر داد که دبیرخانه بنیاد ققنوس از کلیه فعالان حوزه نوآوری به‌ویژه فعالان فناوری‌های نوین مالی (فین‌تک) و فعالان خدمات نوین تلکام دعوت می‌کند تا به شبکه ققنوس بپیوندند و خدمات خود بر بستر بلاکچین در اختیار مشتریانشان قرار دهند. ایمیل [email protected] و شماره تلفن ۰۲۱۸۸۶۷۳۱۷۹ راه‌های ارتباطی با دبیرخانه کنسرسیوم ققنوس است.

او ادامه داد: «از ویژگی‌های فناوری بلاکچین، فعالیت در فضای غیرمتمرکز است. جالب است بدانید که هر عضو جدید برای ورود به شبکه باید رأی ۵۱% از اعضای فعلی شبکه را داشته باشد ولی به‌محض ورود به شبکه، حق رأی او با سایر اعضایی که از روز اول در شبکه ققنوس بوده‌اند برابر است تا عدالت رعایت شود و اجحافی در حق میزبان‌هایی که بعداً به شبکه می‌پیوندند صورت نگیرد. بنابراین هر چه میزبان‌های شبکه ققنوس بیشتر باشد، این شبکه غیرمتمرکزتر، پایدارتر، مردمی‌تر و قابل‌اعتمادتر خواهد شد. ازاین‌رو میزبان‌های فعلی شبکه نیز از ورود اعضای جدید به این شبکه استقبال می‌کنند.»

به گفته مدیر توسعه بازار سازمانی دبیرخانه بنیاد ققنوس شرکت‌هایی که قصد دارند به‌عنوان میزبان به شبکه ققنوس بپیوندند و دارایی‌ها، محصولات و یا خدمات خود را به‌صورت توکن بر بستر این شبکه عرضه کنند، لازم است ابتدا سپیدنامه این شبکه که در آدرس www.kuknos.org/wp/ قرار دارد را مطالعه کنند و در صورت داشتن شرایط ذکرشده در این مستند، با دبیرخانه بنیاد تماس بگیرند تا شرایط شروع همکاری بررسی شود. بدیهی است که با توجه به اهداف شبکه ققنوس در خصوص مردمی‌سازی فناوری بلاکچین، شرکت‌هایی که علاوه بر الزامات اولیه میزبانی، دارای مشتریان زیاد و خدمات الکترونیکی متنوع باشند در اولویت قرار خواهند گرفت.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا