امور زیربناییراه و ساختمان

سقوط هواپیمایATR هیچ ارتباطی با یخ‌زدگی بال هواپیما نداشت/ امریه‌های صلاحیت پروازی را اختیاری اجرا می‌کنیم/ ایکائو «فعلا»ایرادی به عملکرد کمیسیون بررسی سوانح هوایی در ایران نگرفته‌است

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سقوط هواپیمای ATR شرکت آسمان در یاسوج هیچ ارتباطی با یخ‌زدگی بال هواپیما ندارد، گفت:AD ارسال شده از سوی شرکت‌های سازنده هواپیماها را اختیاری به اجرا می‌رسانیم.

همچنین بخوانید

علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره ایراد عده‌ای از عدم استقلال کمیسیون بررسی سوانح هوایی در سازمان هواپیمایی کشوری به ویژه در جریان بررسی دلایل سانحه سقوط هواپیمای ATR آسمان در یاسوج اظهار داشت: سازمان بین المللی جهانی (ایکائو) بر عملکرد ما در این حوزه نظارت دارد و فعلا اعلام نشده که در این زمینه مغایرتی با استانداردهای بین الملی داریم.

وی با بیان اینکه به همین دلیل رییس کمیسیون سوانح را وزیر راه انتخاب می‌کند تا به استقلال آن خدشه‌ای وارد نشود، گفت: انعکس ۱۳ در خصوص سوانح استانداردهای لازم را مطرح کرده است و بر اساس آن می‌توان ۱۱ تا ۱۶ گروه برای بررسی سوانح تشکیل داد و تشکیل کمیسیون‌ها بسته به نوع سانحه دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که چند درصد از علت سانحه سقوط هواپیمای ای تی آر به یخ زدگی بال این هواپیما ارتباط دارد، تاکید کرد: از نظر سازمان وقوع این سانحه هیچ ارتباطی به یخ زدگی بال نداشته است. کمیسیون رسیدگی به این سانحه گزارش مفصلی درباره دلایل سقوط هواپیما ارایه و کل فرآیند را بررسی کرده است.

عابدزاده درباره عدم اجرای AD (امریه صلاحیت پرواز) و یا اساسا عدم دسترسی به این دستورالعمل‌ها برای هواپیمای ای تی آر سانحه دیده، گفت: در خصوص ADهایی که صادر می‌شود، اگر توسط شرکت سازنده هواپیما قطعات مورد نظر ارایه شود ایرلاین‌ها آن را خریداری و دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند اما اگر ارایه نشود، ساختار مهندسی کشورمان توانایی این را دارد که ADهای مورد نظر را جایگزین کند.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: تمامی سازمان‌های هواپیمایی در دنیا این اختیار را دارند که AD‌های هواپیمایی را به اجرا برسانند یا حذف و جایگزین کنند. حتی آمریکایی‌ها هم امریه‌های صلاحیت پرواز شرکت ای تی ار را که فرانسه اعلام کرده است را اجرا نمی‌کنند و آن را قبول ندارند.    

 وی افزود: آمریکا اعلام کرده که ADهای شرکت سازنده هواپیمای ای تی ار در مورد یخ زدگی بال هواپیما را به اجرا نمی‌رسانند و این موضوع کاملا اختیاری است.  

عابدزاده با بیان اینکه عدم ارسال برخی از دستورالعمل‌های صلاحیت‌های پروازی و به روز سازی آن‌ها از سوی شرکت‌های سازنده هواپیما ارتباطی با بحث تحریم ندارد، گفت: موضوع این است که این ADهای که اعلام شده مورد تایید سازمان هواپیمایی است یا نه، اگر این امریه‌ها را تایید کنیم به اجرا هم می‌رسانیم.    

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا