تجارتصنعت، معدن، تجارت

ایران پنجمین شریک تجاری ارمنستان

ذخایر ارزی ارمنستان در ماه نوامبر حدود ۹۳ میلیون دلار کاهش یافت.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ارمن پرس، ذخایر ارزی این کشور تا پایان نوامبر به دو میلیارد و ۳۶۷.۷۱ میلیون دلار رسید که در مقایسه با ذخایر ثبت شده در ماه اکتبر تقریبا ۹۳ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است. بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۹ متوسط ذخایر ارزی ارمنستان یک میلیارد و ۴۹۴.۵۱ میلیون دلار بوده است که بالاترین رقن ثبت شده مربوط به اکتبر ۲۰۱۹ با دو میلیارد و ۴۶۰.۱۹ میلیون دلار و کمترین رقم ثبت شده مربوط به مارس ۲۰۰۳ با ۳۷۳.۸۶ میلیون دلار بوده است.

بانک مرکزی ارمنستان در بیانیه ای اعلام کرد که کاهش ذخایر ارزی این کشور مساله ای طبیعی و فصلی بوده است. از سوی دیگر با اتخاذ سیاست های مناسب برای افزایش میزان ذخایر ارزی از جمله افزایش خرید اوراق قرضه اروپایی و دریافت وام ارزی از روسیه، میزان ذخایر تقویت خواهد شد. بخش دیگری از کاهش ذخایر ارزی به خاطر پرداخت بخشی از بدهی های خارجی دولت بوده است.

ایران پنجمین شریک تجاری بزرگ ارمنستان

داده های منتشر شده توسط ارمن پرس نشان می‌دهد که در یازده ماه نخست امسال روسیه بزرگ ترین شریک تجاری ارمنستان بوده است و ایران پس از چین، سوئیس و آلمان، پنجمین شریک تجاری بزرگ این کشور محسوب می‌شود.

هم چنین از منظر سرمایه گذاری خارجی، تا پایان سال ۲۰۱۸ این کشور ۲۵۴ میلیون دلار سرمایه خارجی جذب کرده است که روسیه بزرگ ترین سرمایه گذار خارجی در بین طرف‌های مختلف بوده است. طبق گفته رایزن بازرگانی روسیه در ارمنستان، این کشور ۴۳.۶ درصد کل سرمایه گذاری های خارجی در ارمنستان را داشته است.

به گفته تیگران آوینیان، معاون نخست وزیر ارمنستان، رشد اقتصادی این کشور در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ به ۶.۸ درصد رسیده است که تقریبا مشابه رشد این کشور در نیمه نخست سال گذشته است.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا