انرژی

درآمد ۱۴۰ میلیون یورویی کشور از محل صادرات گاز مایع

رئیس کمیسیون اصل نودم مجلس با تاکید بر ضرورت تداوم صادرات گاز مایع گفت که با همکاری وزارت نفت ۳۷۷ هزار متر مکعب از گاز مایع تبدیل و صادر شده و ۱۴۰ میلیون یورو عاید کشور شده است.

داوود محمدی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جلسه عصر امروز (دوشنبه) کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی برای بررسی عدم ارائه تسهیلات لازم برای بهره گیری از ظرفیت کشور جهت صادرات گاز مایع گفت: در این جلسه که با حضور معاونان وزارت نفت، مسئولان شرکت ملی گاز ایران، شرکت نفت گاز پارس و شرکت توسعه گاز کشور برگزار شد، بهره گیری از ظرفیت‌های کشور برای استفاده از گازهای همراه یا گازهای مایع و تبدیل آنها و صادرات آنها به سایر کشورها در شرایط تحریم مورد بررسی قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط تحریم نباید گازهای مایع را هدر بدهیم، افزود: اخیرا با کمک بخش خصوصی گازهای مایع تبدیل و به کشورهای دیگر صادر شده‌اند که آورده فراوانی نیز برای کشور داشته است.

محمدی یادآور شد: از سال ۹۷ تا کنون ۷ کشتی گاز مایع تبدیلی، صادر شده است و این جلسه برای ارائه تسهیلات جهت اجرای فازهای ۱۳، ۲۰ و ۲۴ تشکیل شد که به جای سوزاندن این گازها که آلودگی محیط زیستی نیز دارد به LPG تبدیل شده و در تزریق به شبکه از آن استفاده شود چرا که بخشی از سرمایه های ملی است.

رئیس کمیسیون اصل نود با اشاره به ارائه راهکارهای لازم برای ارائه تسهیلات به بخش خصوصی برای تداوم صادرات گاز مایع در جلسه کمیسیون، ادامه داد: اصل موضوع جمع آوری گازهای مایع که در مشعل‌ها می سوزد در برنامه ششم توسعه تأکید شده و جزو سیاست‌های کلان کشور است چرا که سوخت این گازها باعث مشکلات زیست محیطی می‌شود در حالی که می‌توان از آن به عنوان سرمایه ملی استفاده کرد.

به گفته وی، تاکنون با همکاری وزارت نفت ۳۷۷ هزار متر مکعب از این گاز تبدیل و صادر شده است و ۱۴۰ میلیون یورو عاید کشور شده است که این روند باید ادامه یابد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا