بانکبانک و بیمه

جای سود‌ و زیان د‌ر بانک‌ها عوض شد


در آستانه برگزاری مجامع بانک‌ها هستیم. انتظار این است در سال جدید بانک‌ها با توجه به تجربه تلخ سال قبل، صورت‌های جدید مالی با رعایت استاندارد مورد نظر بانک مرکزی (IFRS) ارایه دهند. اما با وجود تکلیفی که نزدیک به یک سال و نیم از آن می‌گذرد باز هم بیم تکرار تجربه سال قبل وجود دارد.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ecoideal)،تغییر روش گزارشگری مالی در تهیه صورت‌های مالی برای سرمایه‌گذارانی که با دید کوتاه‌مدت و میان‌مدت پشت در بانک‌ها صف کشیدند و با خرید سهام، تبدیل به مالکان خرد بانک‌های بزرگ کشور شدند، مطلوب نبوده و این گروه سود خود را در سال٩۴ با زیان سنگین تعویض کردند.
در سال‌های گذشته بارها بحث جهانی‌شدن اقتصاد ایران مطرح‌شده و دولت‌ها باوجود فراز و نشیب‌های فراوان به دنبال راهی برای اتصال اقتصاد ایران به اقتصاد دنیا بودند. تا جایی که دولت تدبیر و امید مهم‌ترین هدف خود در عرصه سیاست خارجی را بر پیگیری مذاکرات هسته‌ای قرار داده و پس از فراز و نشیب‌های فراوان این مذاکرات به سرانجام رسید و سند برجام به عنوان مسیر راه مشترک تنظیم شد. در این راستا بانک‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین بازوهای اقتصاد کشور باید پیشگام تغییر و حرکت به سمت جهانی‌شدن باشند. از سال ١٩٩٣ میلادی به‌منظور وجود زبانی مشترک در ارایه گزارشات مالی، بانک‌ها در دنیا بر اساس استانداردهای بین‌المللی IFRS صورت‌های مالی خود را تهیه و گزارش می‌کنند؛ بااین‌حال هنوز هم با گذر زمانی طولانی، بانک‌های ایرانی برای گزارشگری از استانداردهای ملی استفاده می‌کنند و تفاوت زیاد شیوه گزارشگری صورت‌های مالی، موجب شده این گزارش‌ها برای مشتریان یا سرمایه‌گذاران خارجی گنگ بوده و برخی ابهامات، نتایج دقیق عملکردی را برای استفاده‌کننده در هاله‌ای از ابهام قرار دهد. درنتیجه بعد از مدت‌ها بانک مرکزی در سال ٩۵ فرآیند استانداردسازی صورت‌های مالی را شروع کرد؛ که این اقدام را می‌توان به عنوان گام اول در اتصال سیستم پولی ایران به سیستم‌های فرامرزی دانست.به نوشته اعتماد، درنتیجه این اتفاق، ارمغانی مثبت از نظام پولی کشور برای صنایع مختلف بوده و می‌تواند تضمین‌کننده شروع روابط پولی بین‌المللی در قالب‌های مختلف ازجمله جذب سرمایه‌گذار خارجی باشد. حال‌آنکه تغییر روش گزارشگری مالی در تهیه صورت‌های مالی، برای سرمایه‌گذارانی که با دید کوتاه‌مدت و میان‌مدت پشت در بانک‌ها صف کشیدند و با خرید سهام، تبدیل به مالکان خرد بانک‌های بزرگ کشور شدند، این اتفاق مطلوب نبوده و این گروه سود خود را در سال٩۴ با زیان سنگین تعویض کردند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا