بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

تعداد میزبانان ققنوس از شش به هشت رسید

میزبان‌های ققنوس متصدی تأمین زیرساخت پردازش شبکه ققنوس هستند که علاوه بر دسترسی به دفترکل، در تهیه بسته پیشنهادی تراکنش‌های قابل ثبت در دفترکل و همچنین سازوکار راستی‌آزمایی و رأی‌گیری مبتنی بر اجماع ققنوس برای ثبت تراکنش‌ها مشارکت دارند. میزبانان، در قالب ساختار بنیاد ققنوس، راهبری شبکه ققنوس را به عهده دارند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، تا چهاردهم آذرماه شرکت‌های گروه داده‌پردازی به نمایندگی از بانک پارسیان، سرمایه‌گذاران فناوری تک وستا به نمایندگی از گروه توسن، فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان به نمایندگی از بانک پاسارگاد، هلدینگ داده‌ورزی سداد به نمایندگی بانک ملی و گروه فن‌آوران هوشمند بهسازان فردا به نمایندگی بانک ملت میزبانان ققنوس بودند اما حالا حدود دو هفته است که با اضافه شدن بانک تجارت و موسسه اعتباری نور، عدد این میزبان‌ها به هشت رسیده است.

شرکت‌ها و نهادهایی که می‌خواهند در ققنوس میزبان شوند باید چه شرایط و پیش‌نیازهایی داشته باشند؟

محمدجواد صمدی راد، معاون فنی شرکت ققنوس در این گفت‌وگو از چگونگی افزایش تعداد میزبانان ققنوس می‌گوید و اینکه نحوه افزایش میزبانان در این کنسرسیوم چگونه است.

صمدی راد در ابتدا به نحوه توزیع توکن‌های پیمان اشاره کرده و گفت: «طبق سپیدنامه ققنوس، بیست درصد از توکن‌های پیمان در فرآیندی به نام فراخوان میزبان‌ها توزیع می‌شود که بخشی از آن را میزبان‌های مؤسس خریداری کرده‌اند. سایرین هم که حائز شرایط هستند می‌توانند توکن‌ها را خریداری و عضو شوند. تاریخ اعلام این آمادگی تا چهاردهم آذرماه بود که طبق سپیدنامه منعکس شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گذاشته شده بود. در این راستا با بانک‌ها و مؤسسات اعتباری صحبت کردیم و در مجموع دو بانک تجارت و موسسه اعتباری نور به شبکه ققنوس الحاق شدند.»

او با بیان اینکه با در حال حاضر میزبان‌های ققنوس هشت تا شدند، گفت: «علاوه بر شش میزبان قبلی، سپهر نت ایرانیان به نمایندگی از موسسه اعتباری نور و بازرگان گستر آتی آسیا به نمایندگی از بانک تجارت به میزبانان ققنوس اضافه شده‌اند. این دو تأمین طلای پشتوانه کردند و شرایط مورد نیاز را هم طبق سپیدنامه احراز کردند.»

عرضه توکن پیمان از ابتدای تیر ۹۸ به صورت محدود آغاز شد / نگاهی به ققنوس از زمان رونمایی تا عرضه اولیه پیمان

شبکه بر اثر میزبانان و تعداد نودهای پردازنده شبکه افزایش پیدا می‌کند و ما به ازای هر میزبانی که افزایش پیدا می‌کند، سه نود پردازنده به شبکه اضافه می‌شود. معاون فنی ققنوس به بیان این مطلب و توضیح اینکه افزایش میزبانان چه تاثیری بر فعالیت‌های ققنوس خواهد داشت، گفت: «با افزایش میزبانان، مجموع نودهای پردازنده از ۱۸ به ۲۴ افزایش پیدا کرده و با افزایش نودها اعتمادپذیری شبکه افزایش می‌کنند. مجموعه مشتریان و مخاطبینی که می‌توانند مخاطبان شبکه ققنوس باشند به این طریق افزایش پیدا می‌کنند. تاثیرات اقتصادی نیز در آینده نزدیک مشخص خواهد شد. هر میزبانی متعهد می‌شود توکن جدیدی به شبکه ققنوس معرفی کند، با معرفی دو عضو جدید شاهد این خواهیم بود که دو توکن جدید به میزبان‌ها ارائه می‌شود. به لحاظ حقوقی باز هم پشتوانه حقوقی قوی‌تری را به واسطه حمایت معنوی که مجموعه سرمایه‌گذاران این میزبان‌ها فراهم خواهند کرد، داریم. به لحاظ پایداری شبکه هم این موضوع مؤثر خواهد بود.»

او درباره اضافه شدن میزبانان جدید به ققنوس گفت که قاعدتاً ما محدودیتی برای اضافه شدن میزبان جدید نداریم ولی احتمالاً میزبانان جدید هزینه تأمین پیمانشان به نسبت دوره اولیه که در نظر گرفته بودیم افزایش پیدا خواهد کرد.

به گفته صمدی‌راد ما به صورت تئوری ۱۰۰ میزبان را پیش‌بینی کرده‌ایم اما به لحاظ عملی فکر می‌کنیم حداکثر ۲۰ میزبان شرایط مناسب را برای شبکه ما فراهم می‌کنند. تا حالا هشت میزبان جذب شده‌اند و تصور من این است که این تعداد تا چند ماه آینده به ۲۰ برسد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا