امور زیربناییراه و ساختمان

درباره وقوع سیل اخیر، از چند ماه قبل به مسئولان استان خوزستان و فارس هشدار داده بودیم/ مسئولان طرح‌های رفع آلودگی هوا را جدی نمی‌گیرند

رئیس مرکز تحقیقات بتن با بیان اینکه ساخت دیواره‌های بتنی می‌توانست سیل اخیر را مهار کند، گفت: درباره جلوگیری از وقوع چنین حوادثی هم راهکار پیشگیرانه و هم درمان را به مسئولان ارائه کرده‌ایم اما نسبت به اجرای این راهکارها تصمیمی اتخاذ نمی‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی،، جواد برنجیان در کنفرانس ملی بتن و زلزله با بیان اینکه افزایش کیفیت بتن مصرفی در پروژه‌های ساخت و ساز می‌تواند خسارت ناشی از سوانح و حوادث را به حداقل برساند، گفت: افزایش کیفیت بتن می‌تواند عامل رشد اقتصادی و ملی و کاهش خسارات جانی و مالی باشد.

وی ادامه داد: سالیانه در کشورمان شاهد وقوع زلزله‌های متعددی هستیم که استفاده از بتن در ساخت و سازها می‌تواند خسارات ناشی از وقوع این زلزله‌ها را به حداقل برساند.

رئیس انجمن بین‌المللی بتن شاخه ایران با اشاره به چشم‌انداز افزایش کیفیت بتن در ایران گفت: تا سال ۱۴۰۴ کیفیت بتن ایران باید به ۵ مگاپاسکال برسد.

همچنین در این کنفرانس علیرضا سعیدی معاون فنی پژوهشی شرکت توسعه منابع آب ایران با اشاره به نقش مصالح بتنی در مهار سیلاب‌ها در مناطق سیل‌خیز اظهار داشت: سه استان خراسان، خوزستان و فارس از استان‌های سیل‌خیز کشورمان هستند که امسال هم شاهد جاری شدن سیل در این مناطق بودیم.

وی ادامه داد: در جریان سیل فروردین ماه ۹۸، ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب به کارون، ۳.۲ میلیارد متر مکعب آب به دز، ۲.۷ میلیارد متر مکعب آب به کرخه وارد شد که این میزان ورود آب در طی چندده سال گذشته کم‌نظیر بوده است.

وی تاکید کرد: پیش از وقوع سیل در استان‌های خوزستان و فارس به تمام بخش‌های این استان درباره روند جذبی و شرایط بحرانی هشدار داده بودیم و اعلام کرده بودیم که در برخی از حوزچه‌های آبریز آورده‌های آبی بیشتری خواهیم داشت.

همچنین در حاشیه این کنفرانس مصطفی احمدوند در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ساخت دیواره‌های بتنی می‌توانست سیل اخیر را مهار کند، ادامه داد: درباره جلوگیری از وقوع چنین حوادثی هم راهکار پیشگیرانه و هم درمان را به مسئولان ارائه کرده‌ایم اما نسبت به اجرای این راهکارها تصمیمی اتخاذ نمی‌شود.

وی تاکید کرد: استفاده از سیل‌بندهای بتنی هزینه‌ بسیار کمتری نسبت به نمونه سنگی آن دارد و مسئولان می‌توانند با صرف هزینه بسیار کمتری نسبت به جلوگیری از این سوانح اقدام کنند.

رئیس مرکز تحقیقات بتن با بیان اینکه در تهران ۵۰ کارگاه تولید بتن دارد که از استاندارد بودن دو کارگاه فقط مطمئن هستیم، گفت: تمام این کارگاه‌ها مجوز تولید بتن را دارند اما به دلیل عدم نظارت‌ها نمی‌دانیم با چه کیفیتی بتن تولید می‌کنند.

احمدوند اظهار داشت: در حال حاضر میزان صادرات بتن از ایران سالیانه بین ۴ تا ۵ میلیون تن است.

وی با اشاره به آغاز دوره‌های آموزشی و ارائه گواهینامه صلاحیت بین‌المللی تولید بتن خبر داد و گفت: با حضور کارشناسان آمریکایی دوره آموزش و ارائه گواهینامه صلاحیت بین‌المللی تولید بتن در ایران آغاز می‌شود.

احمدوند همچنین با اشاره به ارائه راهکاری برای رفع آلودگی هوای تهران گفت: با انتقال دانش از آمریکا، راهکاری برای رفع آلودگی هوای تهران ارائه کرده‌ایم که اما متاسفانه مسئولان به آن اهمیت نمی‌دهند.

وی ادامه داد: در آمریکا در شهرهایی مانند لس‌آنجلس آلودگی هوا به مراتب از تهران بدتر است اما آنها با راهکار ایجاد چفت در کوه‌ها توانسته‌اند در هوا توربولانس ایجاد کنند و جریان هوا را هدایت کنند.

احمدوند تاکید کرد: این طرح در تهران هم قابل اجرا است و تمام جزئیات این طرح‌ را به شهرداری و نهادهای مرتبط ارائه داده‌ایم اما هنوز بلاتکلیف است.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا