امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ایجادصنایع تبدیلی نیازکشاورزی کردستان/سودی که به جیب واسطه می رود

سنندج – کردستان یکی از استانهای مستعد در بخش کشاورزی در کشور به شمار می رود که برای بهره برداری مناسب از این ظرفیت، باید زمینه برای ایجاد صنایع تبدیلی در این استان فراهم شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، استان کردستان به دلیل وضعیت مناسب جغرافیایی و در اختیار داشتن زمین های حاصلخیز یکی از استانهای مستعد کشور در حوزه کشاورزی به شمار می رود و به همین دلیل شغل بخش زیادی از مردم ساکن در این استان مربوط به این حوزه است.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان های مسئول، در شرایط فعلی استان کردستان در تولید و کاشت شماری از محصولات زراعی و باغی جزو استانهای برتر کشور به شمار می رود ولی به دلیل نبود برنامه ریزی درست و مناسب از این ظرفیت در راستای کمک به توسعه کردستان به شکل مناسبی بهره برداری نمی شود.

امروز کردستان در تولید محصول توت فرنگی در کشور بدون رقیب است و حتی بعضی از آمارها حکایت می کند که حدود ۸۰ درصد از کل توت فرنگی تولیدی کشور مربوط به استان کردستان است و بخش زیادی از جامعه کشاورز استان نیز به تولید این محصول اشتغال دارند.

کردستان در زمینه تولید گندم نیز در یک دهه اخیر و علیرغم وقوع حوادث مختلف از جمله خشکسالی های مکرر، همواره جزو پنج استان برتر کشور به شمار رفته و در این حوزه نیز کردستان ظرفیت های ویژه ای را در اختیار دارد.

استان کردستان در بخش های دیگر تولیدات محصولات زراعی، باغی و حتی تولیدات دام و مرغ نیز دارای استعدادهای بی نظیری است و به همین دلیل باید کردستان را یکی از قطب های اصلی کشاورزی در کشور نام نهاد ولی در این میان حلقه ای مفقوده وجود دارد که این استان را آزار می دهد.

سود اصلی تولید محصولات کشاورزی کردستان به جیب واسطه ها می رود

یکی از کشاورزان کردستان در گفتگو با آرمان اقتصادی با اشاره به اینکه امروز سود اصلی این بخش به جیب افراد واسطه و دلال می رود، عنوان کرد: بخش زیادی از محصولات زراعی و باغی استان به دلیل نبود صنایع تبدیلی برای فروش باید به بازار سایر استانهای کشور فرستاده شود.

احمد عباس زاده گفت: افزایش هزینه های حمل و نقل و ریسک فاسد شدن میوه های تولیدی باعث می شود که بخش زیادی از درآمد ما کشاورزان کاهش پیدا کند و متاسفانه این وضعیت بار اضافی را بر دوش کشاورز قرار می دهد.

وی که یکی از تولیدکنندگان توت فرنگی در بخش سیروان شهرستان سنندج است، اضافه کرد: راه اندازی کارخانجات صنایع تبدیلی می تواند باعث افزایش درآمد کشاورز شود چرا که ما به راحتی محصول تولیدی خود را تحویل کارخانه داده و دیگر مجبور نیستم محصول را به دیگر استانهای ارسال کنیم.

این کشاورزی کردستان عنوان کرد: متاسفانه من در سال گذشته بخشی از درآمد حاصل از توت فرنگی تولیدی خود را نتوانستم اخذ کنم، چرا که طرف فروشنده در تهران خود را پنهان کرد و در نتیجه هیچ راهکاری برای شناسایی وی و مطالبه پول من وجود نداشت.

برنامه دولت برای حمایت از ایجاد صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در کردستان نیز در گفتگو با آرمان اقتصادی، با اشاره به اهمیت توسعه بخش کشاورزی در این استان به عنوان یکی از اولویت های اصلی به ویژه در حوزه ایجاد صنایع تبدیلی، ادامه داد: اگر میزان تولید و قیمت در واحد سطح در بخش کشاورزی افزایش پیدا کند این بخش به سودآورترین بخش اقتصادی در کشورمان تبدیل خواهد شد.

با ۲۲ میلیون تومان در حوزه زنبورداری می توان یک شغل ایجاد کرد واین در حالی است که در سایر بخش ها هم چون صنعت ایجاد یک شغل به ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان اعتبار نیاز داردکریم ذوالفقاری اضافه کرد: در بخش کشاورزی با کمتر از ۵۰ میلیون و حتی با ۲۲ میلیون در حوزه زنبورداری می توان یک شغل ایجاد کرد واین در حالی است که در سایر بخش ها هم چون صنعت ایجاد یک شغل به ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه توسعه باغات در استان کردستان منجر به افزایش تولید در سایر بخش ها می شود، اظهارداشت: قطعا با افزایش تولید شاهد توجیه و افزایش صنایع تبدیلی و فرآوری در استان خواهیم بود.

رییس سازمان جهادکشاورزی کردستان با اشاره به اینکه کردستان رتبه نخست تولید توت فرنگی کشور را دارد، گفت: به دلیل اینکه تولید این محصول تنها در چند ماه سال انجام می شود ایجاد صنایع تبدیلی آن برای سرمایه گذاران توجیه اقتصادی ندارد.

ذوالفقاری ادامه داد: در صورت افزایش تولید توت فرنگی ودر کنار آن تولید و افزایش سایر محصولات سردرختی می توان اقدام به سرمایه گذاری در زمینه ایجاد محصولات سردرختی کرد که در این راستا طرح هایی تهیه شده است.

وی با اشاره به آمادگی های دولت در راستای کمک به توسعه بخش کشاورزی و همچنین ایجاد صنایع تبدیلی در استان کردستان، یادآور شد: انتظار می رود که بخش خصوصی نیز از این فرصت ایجاد شده به خوبی استفاده کرده و زمینه را برای توسعه سایر زیربخش های کشاورزی در استان کردستان فراهم کند.

ایجاد صنایع تبدیلی باعث افزایش درآمد کشاورزان می شود

در همین حال یکی از کارشناسان حوزه صنعت نیز که خود سابقه راه اندازی یک واحد تولیدی صنایع کشاورزی را در استان کردستان به آرمان اقتصادی گفت: ظرفیت تولید محصولات زراعی و باغی در استان کردستان بالاست و به همین دلیل راه اندازی و ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی در این استان توجیه پذیر است.

مصطفی بابایی یادآور شد: دسترسی آسان بازار تولید و مصرف و همچنین کاهش هزینه های جمل و نقل و در نهایت جلوگیری از فاسد شدن میوه های تولیدی از جمله نتایج خوب و مثبت ایجاد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی در استان کردستان به شمار می رود.

وی ضمن تاکید بر لزوم افزایش حمایت های مسئولان و مدیران ادارات و سازمان های متولی در این بخش، اظهار داشت: در حال حاضر میزان حمایت ها قابل قبول نیست، چرا که کردستان در زمینه زیرساخت مشکلاتی دارد و به همین دلیل دولت باید ابتدا برای جبران این زیرساخت ها برنامه ریزی کرده و در نهایت سرمایه گذار را به شکل عملی تر مورد حمایت قرار دهد.

بهره برداری از ظرفیت های استان کردستان در حوزه های مختلف برای ایجاد اشتغال یکی از نیازهای ضروری است و در شرایطی که این استان دارای توانمندی های ویژه ای است ولی متاسفانه امروز در ردیف سه استان با بیشترین میزان بیکاری در سراسر کشور است و به همین دلیل می طلبد که مسئولان و مدیران استان با برنامه ریزی بهتری زمینه را برای بهره برداری از توان و ظرفیت های کردستان فراهم کنند.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا