صنعت، معدن، تجارت

تحمیل هزینه‌های برخی مشاغل سخت و زیان‌آور به کارفرمایان

عضو هیأت مدیره کانون عالی کارفرمایان، با اشاره به بار مالی برخی مشاغل سخت و زیان آور برای جامعه کارفرمایی کشور، گفت: به جای حق بیمه ۴ درصدی، این سهم در محاسبات برای کارفرمایان، ۱۰ درصد است.

اصغر آهنی‌ها در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره وضعیت پرداختی کارفرمایان مشاغل سخت و زیان آور، اظهار داشت: متأسفانه برخی از مشاغل در حالی در گروه مشاغل سخت و زیان آور قرار گرفتند که به هیچ وجه، ماهیت سخت و زیان آوری ندارد.

وی ادامه داد: این موضوع علاوه بر اینکه هزینه مازاد و بار مالی زیادی به کارفرمایان تحمیل می‌کند، کار را به نحوی هدایت می‌کند که وقتی نیروی کار به نقطه بلوغ و بهره وری می‌رسد، باید از بازار کار خارج شود.

عضو کارفرمایی شورای عالی کار افزود: علاوه بر این، در گذشته سهم ۴ درصد مشاغل سخت و زیان آور در یک چارچوب معمول و منطقی از کارفرما دریافت می‌شد؛ اما اکنون این اتفاق نمی‌افتد و با محاسباتی که انجام می‌شود، عملاً سهم کارفرمایان به ۱۰ درصد رسیده که رقم بسیار بالایی است.

آهنی‌ها با اشاره به ضرورت بازنگری جدی در مشاغل سخت و زیان آور تاکید کرد: آئین نامه مشاغل سخت و زیان آور، باید در قالب چارچوب و ضوابط دقیقی که بر اساس آن، منابع مدیریت شوند، مورد بازنگری قرار گیرد.

عضو هیأت مدیره کانون عالی کارفرمایان همچنین با اشاره به سلب مسئولیت شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی در پرداخت حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور افزود: این موضوع چالش‌هایی را در حوزه شرکت‌های پیمانکاری به وجود آورده و بسیاری از شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی مانند شهرداری‌ها، ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آوری را برای کارگران خود پرداخت نکردند و این هزینه به دوش پیمانکار جدید که بخش خصوصی است، منتقل می‌شود.

این فعال کارفرمایی ادامه داد: در مشاغلی که پیمانکار تغییر می‌کند، باید کارفرمای اصلی سهم حق بیمه سخت و زیان آوری را پرداخت کند؛ این در حالی است که در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که موعد بازنشستگی این کارگران فرارسیده؛ اما خبری پیمانکاران اصلی نیست و این بار مالی به پیمانکار جدید منتقل می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا