انرژی

روند کاهش نفت جهانی ازسرگرفته شد

نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی در واکنش به آمار افزایش تولید نفت اوپک در ماه گذشته و رشد ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته حدود یک درصد کاهش یافت.

به گزارش آرمان اقتصادی، نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، ۴۸.۲۸ دلار در هر بشکه معامله شد که ۴۴ سنت یا ۰.۹ درصد نسبت به قیمت نهایی معاملات روز گذشته کاهش داشت.

نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۰ سنت یا ۱.۱ درصد کاهش، به ۴۵.۹۶ دلار در هر بشکه رسید.

همچنین بخوانید

قیمت‌های نفت خام از اواخر ماه مه با وجود اینکه توافق کاهش تولید کشورهای عضو و غیر عضو اوپک برای محدود کردن تولید به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ تمدید شد، تحت تاثیر نشانه‌های استمرار اشباع عرضه بیش از ۱۰ درصد کاهش یافته است.

پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید نیز مورد تردید قرار گرفته است. این سازمان در گزارشی که هفته جاری منتشر شد، اعلام کرد که تولیدش در ماه میلادی گذشته به میزان ۳۳۶ هزار بشکه در روز افزایش یافته و به ۳۲.۱۴ میلیون بشکه در روز رسیده است.

بانک ANZ در یادداشتی به مشتریانش اعلام کرد: قیمت‌ها پس از گزارش اوپک که نشان داد تولید این سازمان افزایش یافته است، تحت فشار قرار گرفت.

آنچه که اشباع عرضه را تشدید می‌کند، تولید رو به رشد شرکت‌های شیل آمریکاست که کمک کرده تولید نفت این کشور از سال گذشته به میزان ۱۰ درصد رشد کند و به ۹.۳ میلیون بشکه در روز برسد.

بر اساس گزارش رویترز، آمار موسسه امریکن پترولیوم که روز سه شنبه منتشر شد نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۹ ژوئن به میزان ۲.۸ میلیون بشکه افزایش یافته و به ۵۱۱.۴ میلیون بشکه رسیده است، در حالی که تحلیلگران کاهش ۲.۷ میلیون بشکه ای ذخایر را پیش بینی کرده بودند.

با بالا ماندن عرضه، تقاضای قوی برای حمایت از بازار ضروری است، اما نشانه‌هایی از کندی رشد تقاضا وجود دارد. شرکت BP در گزارش بازبینی آماری انرژی جهان اعلام کرد: تقاضای جهانی برای انرژی به میزان یک درصد در سال ۲۰۱۶ رشد کرد که نرخ مشابه دو سال پیش از آن بود، اما از متوسط ۱۰ ساله ۱.۸ درصد بسیار پایین‌تر به شمار می‌رود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا