امور زیربناییراه و ساختمان

رشد ۳۸/۵ درصدی اعتبار توسعه حمل و نقل ریلی در سال ۹۹

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور در بخش حمل و نقل پرداخت.

 به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز در گزارشی با عنوان « بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور ۱۹. بخش حمل‌و‌نقل» آورده است: رشد اعتبارات تملک‌دارایی‌های سرمایه‌ای فصل حمل‌ونقل در پیوست شماره ۱ لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ نسبت به اعتبارات مصوب قانون بودجه سال ۱۳۹۸ معادل ۳۹/۴ درصد است. اعتبار مذکور عموماً در ادامه عملیات اجرایی طرح‌های در دست اجرای فصل در سال ۱۳۹۹ هزینه خواهد شد.

بر اساس این گزارش طرح‌های فصل حمل‌ونقل در پیوست شماره ۱ لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ درمجموع ۳۳۹ طرح است که یک طرح آن جدید و بقیه از طرح‌های در دست اجرا از سال‌های گذشته است و با هزینه کردن اعتبارات پیش‌بینی شده در پیوست شماره ۱ لایحه، عملیات اجرایی سه طرح در برنامه توسعه حمل‌ونقل ریلی و ۲۰ طرح در برنامه توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای در طول سال ۱۳۹۹ به پایان و به بهره‌برداری خواهد رسید.

بر اساس مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعتبار برنامه توسعه حمل‌ونقل ریلی در پیوست مذکور در سال ۱۳۹۹ از رشد ۴۰/۸ درصدی برخوردار است که در طول سال ۱۳۹۹ در ۵۴ طرح این برنامه، هزینه خواهد شد و از مجموع اعتبار برنامه توسعه حمل‌ونقل ریلی در پیوست مذکور تنها ۲۷/۳ درصد آن به امر بهسازی اختصاص یافته که با توجه به فرسودگی خطوط و نیاز به بهسازی و بازسازی خطوط و وسایل ناقله، اعتبار ناچیزی است. ضمن اینکه برای جبران خسارات سیل سال ۱۳۹۸، در این برنامه اعتباری برای سال ۱۳۹۹ پیش‌بینی نشده است.

در این گزارش همچنین تصریح شده است که اعتبار برنامه توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای در پیوست مذکور در سال ۱۳۹۹ از رشدی معادل ۳۸/۵ درصد برخوردار است که در طول سال ۱۳۹۹ در عملیات اجرایی ۲۷۰ طرح در دست اجرای این برنامه هزینه خواهد شد و از مجموع اعتبار برنامه توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای در پیوست شماره ۱ لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ تنها ۱۴/۷ درصد آن به امر نگهداری (ایمن‌سازی، تجهیز علائم و تجهیزات ایمنی، اصلاح نقاط حادثه‌خیز، روکش آسفالت و …) اختصاص یافته که از این اعتبار معادل 12/8 درصد آن مربوط به نگهداری، اصلاح نقاط حادثه‌خیز و روکش آسفالت حدود ۳۴۰۰۰ کیلومتر راه شریانی و تنها ۱/۹ درصد آن به بقیه راه‌های تحت حوزه استحفاظی وزارت راه و شهرسازی اختصاص یافته است.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا