انرژی

سیستم حکمرانی، می‌تواند ما را از پا در آورد/آمادگی وزارت نیرو برای تفویض اختیارات

ایسنا/کرمان وزیر نیرو گفت: باید بعد از چهار دهه جمع بندی داشته باشیم که چرا در این عرصه نسبت به سایر عرصه ها دستاوردهای چشمگیری نداشتیم. جنگ ما را از پا درنیاورد و تحریم نیز در نمی آورد و آنچه که می تواند نقطه آسیب جدی ما باشد سیستم حکمرانی ما است و برای آن چاره و اندیشه ای کرد.

“رضا اردکانیان” شامگاه دوشنبه نهم دیماه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان اظهار کرد: اصلی ترین چالش و نقطه ضعف ما در عرصه توسعه و پیشبرد کارها، سازمان حکمرانی و اداری ماست.

وی با اشاره به اینکه مشکلات و مسائلی که مطرح شد مربوط به همکاری های بین بخشی است، افزود: به راحتی می توان اثبات کرد هدف های اشتغال، معیشت، صادرات و… هدف های بین بخشی است و بخش های مختلف باید با هم همکاری داشته و توفیقشان در گرو کار همساز با یکدیگر باشد.

اردکانیان تصریح کرد: ابزارهای ما عموما، ابزارهای بخشی است و مشکل از همینجا خود را نشان می دهد؛ با یکسری ابزار شدیدا بخشی می خواهیم کار بین بخشی انجام بدهیم و این موضوع در گستره سازمان حکمرانی ما در کشور است.

وی با اشاره به اینکه حتی ساز و کارهای نظارت های ما نیز بخشی است، بیان کرد: تصمیم گیری ها نیز بخشی است و دولت تصمیم گیری بخشی دارد؛ دولت آنجایی است که تصمیمات من و وزیر جهاد کشاورزی، رییس سازمان محیط زیست، وزیر صمت و … به هم تنیده باشد و به قدری به این مشکل دامن زده ایم که حتی دستگاه های معدودی که ماهیتا بین بخشی هستند، گرایشات‌شان بخشی شده است.

جانشین رییس ستاد اقتصاد مقاومتی کشور در استان کرمان با تاکید بر اینکه تا جایی که به سمت رفع این مشکل نرویم، گرفتاری ها وجود دارد و وقت زیادی از ما می گیرد، با اشاره به اهمیت وقت و زمان افزود: احساس می کنم کرمان از استان هایی است که به دلیل توجه بهتر به این موضوع، عرصه های بین بخشی در آن قوی تر است.

اردکانیان اظهار کرد: باید بعد از چهار دهه جمع بندی داشته باشیم که چرا در این عرصه نسبت به سایر عرصه ها دستاوردهای چشمگیری نداشتیم. جنگ ما را از پا درنیاورد و تحریم نیز در نمی آورد و آنچه که می تواند نقطه آسیب جدی ما باشد سیستم حکمرانی ما است و برای آن چاره بکنیم.

وی تصریح کرد: بنده معتقدم با به رسمیت شناختن این مسئله، سعی کنیم مجموعه های میان بخشی خود از جمله استانداری ها را تقویت کرده و اجازه ندهیم استانداران ما و همکاران آن به سمت یک بخش بودن گرایش پیدا کرده که در این راستا یک راه آن تفویض اختیار همراه با مسئولیت است.

وزیر نیرو بیان کرد: آمادگی کامل داریم و از وزارت نیرو آغاز می کنیم و توان تفویض اختیار را دارم. تفویض اختیار سطح توسعه یافته تری از مدیریت است و ما درصدد این هستیم تا جایی که توان داریم، همکاران را در دولت متقاعد کنیم، برای چارچوب طرح ها و برنامه های استان اختیارات بیشتری به استان منتقل کنیم.

وی با اشاره به مسائل مطرح شده و درخواست های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان افزود: باید یک یا دو جلسه در تهران با حضور استاندار کرمان و ریس کل بانک مرکزی و رییس سازمان برنامه و بودجه برگزار کنیم و در زمینه نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات و تهاتر کالا با کالا به شکل محدود و در مقیاس استان عمل کنیم.

اردکانیان با بیان اینکه تصمیمات مربوط به تسهیلات بانکی نیاز به مصوبه شورای پول و اعتبار دارد که از طریق رییس کل بانک مرکزی پیگیری می کنیم، درباره تسهیلات تبصره ۱۸ نیز گفت: اولویت با پروژه هایی است که برای دریافت این تسهیلات آماده تر هستند و باید از طریق سازمان برنامه و بودجه هماهنگی بکنیم.

ادامه دارد

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا