تجارتصنعت، معدن، تجارتكشاورزی و دامپروری

هیچ مشکلی در ترخیص برنج وجود ندارد

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با بیان اینکه هیچ مشکلی در ترخیص برنج وجود ندارد، گفت: اگر نهادهای مربوطه نسبت به انجام تشریفات اقدام کنند گمرک با فوریت نسبت به صدور پروانه و ترخیص برنج اقدام خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «مهرداد جمال ارونقی» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: هنگامی که تشریفات گمرکی انجام می شود به کد رهگیری بانک نیاز است و تا زمانی تخصیص ارز تحقق نیابد صاحبان کالا نمی توانند کد را دریافت و به گمرک ارائه دهند در چنین شرایطی هیچ گونه ترخیصی انجام نمی شود.

وی با تاکید به اینکه مشکل تخصیص ارز سبب توقف ترخیص برنج شده است، اظهارداشت: از ۲۲ مردادماه ۹۸ بخشنامه ممنوعیت واردات برنج ابلاغ شد و ۱۰ اردیبهشت ۹۸ نیز اجازه داده شد شرکت بازرگانی دولتی نسبت به ترخیص برنج اقدام کند.

همچنین بخوانید

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران ادامه داد: متعاقب مکاتبه های متعددی که انجام شده از ۲۴ شهریور ماه نیز اجازه داده شده سایر شرکت ها و صاحبان کالا به صورت مشروط نسبت به ترخیص برنج و ذخیره سازی آن در انبارهای تحت نظارت ستاد تنظیم بازار اقدام کنند در حالیکه اجازه توزیع برنج های مزبور در کشور را نداشته اند.

وی همچنین گفت: از اول آذرماه امسال که بخشنامه ممنوعیت واردات برنج لغو شده اجازه توزیع برنج با رعایت شرایطی به صاحبان کالا داده شده است.

جمال ارونقی با تاکید بر اینکه از ابتدای امسال یک میلیون و ۱۵۶ هزار تن برنج وارداتی از گمرک ترخیص شده است، افزود: در مهر ماه امسال ۲۵ هزار و ۹۴۳ تن، آبان ماه ۲۶ هزار و ۵۳۳ تن و آذر ماه ۱۰۳ هزار و ۲۸۸ تن برنج وارد کشور شده است.

وی اظهار داشت: هم اکنون ۱۲۲ هزار تن برنج در حال انجام تشریفات ارزیابی و گمرکی است اما تا زمانی که ارز تخصیص پیدا نکند و کد رهگیری بانک از سوی صاحبان کالا ارائه نشود اجازه ترخیص داده نمی شود.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با بیان اینکه هیچ مشکلی در ترخیص برنج وجود ندارد، ادامه داد: در بحث اخذ مجوزهای قانونی مشکلاتی روی داده بود که با پیگیری های بخش خصوصی، گمرک و سایر نهادها تفاهم نامه ای به امضا رسید و مقرر شد مجوز قانونی برای ارائه به گمرک صادر شود.

وی افزود: باوجود این، از نظر تشریفات گمرکی مشکلی وجود ندارد اما بر اساس مصوبات در خصوص ترخیص درصدی برنج باید کالای مزبور حداقل در صف تامین ارز باشد تا گمرک اجازه ترخیص دهد.

جمال ارونقی ضمن اشاره به اینکه با ترخیص برنج هایی که در صف تامین ارز قرار داشتند به صورت ۷۰ تا ۸۰ درصدی گمرک موافقت خود را برای ترخیص اعلام کرده است به رادیو اقتصاد یادآور شد: با تحقق این مهم گمرک طی یک تا دو روز اقدام به ترخیص خواهد کرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا