انرژی

شرکت آمریکایی از پرداخت جریمه نقض تحریم‌ها نجات یافت

شرکت اکسون موبیل ناچار نخواهد بود سه میلیون دلار جریمه‌ای که وزارت خزانه داری آمریکا علیه این شرکت نفتی بابت همکاری با شرکت روس‌نفت وضع کرده بود را پرداخت کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت که یک قاضی فدرال آمریکا اخیرا علیه این حکم رای داد. آمریکا در سال ۲۰۱۴ پس از الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه، نخستین دور تحریم‌ها علیه این کشور را وضع کرده بود.

طبق حکم قاضی، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا درباره نحوه تعبیر این تحریم‌ها اطلاع رسانی شفافی به اکسون موبیل نداشته است.

همچنین بخوانید

دلیل این جریمه این بود که ایگور سچین، مدیرعامل روس‌نفت که در لیست تحریم‌های آمریکا بود با اکسون موبیل قرارداد اکتشاف امضا کرده بود در حالی که خود روس‌نفت تحریم نبود.

اکسون موبیل دو سال پیش پس از این که موفق نشد از تحریم‌های واشنگتن معافیت بگیرد، این پروژه را ترک کرد. با این حال این غول نفتی از مبارزه حقوقی علیه این جریمه دست نکشید.

این شرکت آمریکایی در زمینه اکتشاف نفت در قطب شمال در سال ۲۰۱۱ با روس‌نفت همکاری می‌کرد و سه سال بعد دو شرکت اعلام کردند نفت کشف کرده‌اند. در آن زمان کشف مذکور، شمالی‌ترین چاه نفت در جهان بود و ایگور سچین انتظار داشت کشف مذکور حداکثر ۱۰۰ میلیون تن نفت خام داشته باشد.

با این‌همه هنگامی که آمریکا در واکنش به الحاق شبه جزیره کریمه مسکو را هدف تحریم قرار داد، فعالیت این شرکت متوقف شد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، روس‌نفت همچنان در منطقه فعال است و برنامه‌های حفاری برای ذخایر دیگر وجود دارد.

در این بین، اکسون موبیل در پروژه فراساحلی ساخالین ۱ که از تحریم‌ها معاف شده، شریک روس‌نفت مانده است. این دو شرکت یک اختلاف پیدا کردند که در سال ۲۰۱۸ حل و فصل شد و کنسرسیوم تحت هدایت اکسون موبیل، موافقت کرد ۲۳۰ میلیون دلار در خارج از دادگاه به روس‌نفت پرداخت کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا