صنعت، معدن، تجارت

بروز ریزش‌ها و خیزش‌ها در شرایط حساس بورس طبیعی است

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه سهامداران باید ریسک‌های منطقی بازار را بپذیرند، گفت: در شرایط حساس بازار سرمایه، بروز ریزش و خیزش ها طبیعی است.

حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، خصوص جلسه امروز شورای عالی بورس که امروز برگزار شد، در پاسخ به این سوال که نقش تصمیمات و بیانیه شورایعالی بورس که پس از جلسه فوق العاده امروز این شورا، اعلام شد را، در روند تحولات بورس چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: اتاق بازرگانی ایران از برگزاری چنین جلسه‌ای اطلاع ندارد؛ این در حالی است که اتاق بازرگانی ایران، عضو شورای عالی بورس است و اگرچه بیانیه امروز این شورا را دیده؛ اما تا جایی که اطلاع دارم از اتاق بازرگانی برای حضور در این جلسه دعوت بعمل نیامده است.

وی افزود: اتاق بازرگانی به هیچ عنوان با صدور چنین بیانیه‌ای مخالف نیست؛ ضمن اینکه کلیدی ترین نکته بیانیه این بود که بازار باید به فعالیت عادی خود ادامه دهد و من فکر می‌کنم نه فقط فعالان واقعی بخش خصوصی، بلکه هر عقل سلیمی، با اندکی تأمل تصدیق می‌کرد که در شرایط حاضر این بهترین تصمیم بود؛ ولی موافقت در مورد نتیجه با صادرکنندگان بیانیه، باعث نمی‌شود که ما بتوانیم موضوع نقض آشکار اصول و رویه‌ها را نادیده بگیریم.

سلاح‌ورزی گفت: بازار بورس بنا به طبیعتش، دارای ریسک و نوسان است و معامله گرانی که وارد این بازار شده اند؛ پذیرفته اند که برای کسب سود، باید پذیرش ریسک‌ها منطقی و محاسبه شده را داشته باشند؛ اما، این ریسک‌ها قرار بوده و هست که ریسک‌های طبیعی محیط کسب و کار و اقتصاد بوده؛ نه ریسک ناشی از نقض اصول تنظیم گری و حکمرانی در بازار باشد.

وی اظهار داشت: قانونگذار با همین نگاه، اتاق بازرگانی ایران را یکی از اعضای شورایعالی بورس شناخته تا اطمینان حاصل شود صدای بخش خصوصی به عنوان ذینع اصلی بازار بورس، در تصمیم گیری ها و تنظیم گری‌ها شنیده می‌شود؛ اگر فعالان بخش خصوصی نتوانند به ثبات رویه تصمیم گیری و تنظیم گری در بازار بورس اعتماد کنند؛ فعالیت در بازار بی معنا می‌شود.

سلاح ورزی ادامه داد: باز هم تاکید می‌کنم که موضوع نتیجه تصمیم گیری در این مورد خاص نیست که ما در اتاق ایران، بعنوان سخنگویان بخش خصوصی، قطعاً با آن موافقیم؛ موضوع بر سر اصول و رویه‌های تنظیم گری و مقررات گذاری در بازار است که اگر این اصول مورد بی توجهی قرار بگیرد؛ ریسک ناشی از حکمرانی بد، عملاً فعالیت معامله گران را در بازار بی معنا می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که گویا عده‌ای از معامله گران با استناد به بروز وضعیت اضطراری، تقاضای تعطیلی سه روزه بورس را داشته اند؛ اما شما می‌فرمایید این موضع اتاق نبوده و نیست، ادامه داد: قطعاً چنین است و در هر جمعی ممکن است گروه‌های مختلف نظرات متفاوتی در مورد یک موضوع داشته باشند؛ اما ما در اتاق موظفیم بعنوان سخنگویان بخش خصوصی، نظرات طیف‌های گوناگون را جمع آوری و آن را بر اساس اصول و چارچوب‌های علمی اقتصاد و حکمرانی جمع‌بندی کرده و در مراجع تصمیم گیری از آن دفاع کنیم.

سلاح ورزی گفت: آئین نامه البته پیش بینی کرده در شرایط اضطراری، برای حفاظت از منافع سهامداران می‌توان معاملات را متوقف کرد؛ اما، این شرایط اضطراری از منظر اقتصاد و اصول تنظیم بازار، یعنی شرایطی که به هر دلیل بورس بسیار نزدیک به وضعیت شکست بازار باشد؛ یعنی مثلاً عدم تقارن اطلاعاتی در بازار بروز کند یا زیرساختهای پرداخت و تسویه در بازار بورس یا حوزه‌های وابسته مختل شود و مواردی از این دست پیش آید.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سوال که بورس امروز یک ریزش چشمگیر را تجربه کرد، آیا این مصداق شکست بازار است، ادامه داد: در شرایط حساس بروز ریزش و خیزش‌ها طبیعی است و بخشی از آن هم ممکن است بر اثر محاسبه اشتباه باشد؛ ولی این به معنای شکست بازار نیست؛ این در حالی است که شکست بازار یعنی در اثر پدیده‌های ساختاری یا شوک‌ها بیرونی، یا تلفیق اینها، سیستم در محدوده تعادل پایدار و مولد خارج شود. چنین اتفاقی در بازار نیافتاده است؛ بلکه به خاطر تغییر ساختار ریسک عده‌ای می‌خواهند از بازار خارج شوند و عده‌ای هم دوست دارند در این شرایط ریسک را بپذیرند و باقی بمانند یا حضورشان را پررنگ‌تر کنند.

وی افزود: این حق هر دو گروه است و نمی‌شود چیزی را به آنها تحمیل کرد. حفاظت از این حق شاید مهمترین دلیل اتاق برای موافقت با ادامه روند عادی بازار بورس باشد.

سلاح ورزی با بیان اینکه ادامه فعالیت عادی بازار، احترام به آزادی اقتصادی معامله گران بوده، گفت: ما همیشه در اتاق گفته ایم که اقتصاد را نمی‌شود قیم مآبانه اداره کرد. این در مورد بورس شاید بیش از هر بخش دیگر مصداق داشته باشد؛ چون نمی‌شود به مردم گفت بیائید و ریسک تصمیماتی را بپذیرید که در آنها هیچ نقشی نداشته اید.

وی افزود: بخشی از این حق معامله گران برای تعیین سرنوشت سرمایه گذاری‌هایشان، همین آزادی و جاری و ساری بودن معاملات است؛ بخش دیگری از آن هم، رعایت اصول حکمرانی در بورس و شنیدن صدا و نظر بخش خصوصی است که امیدواریم بعد از این بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا